Advertentie
sociaal / Nieuws

Inhaalslag in registreren bijstandsgerechtigden nodig

Gemeenten moeten een grote inhaalslag maken in het registreren van ‘hun’ werkzoekenden bij het UWV om te zorgen dat werkgevers hen kunnen vinden. Staatssecretaris Jetta Klijnsma schrijft aan de Tweede Kamer dat voor de middellange termijn beschikbaarheid en vindbaarheid van gemeentelijke kandidaten belangrijke voorwaarden zijn voor het succes van de banenafspraak.

10 december 2016

Gemeenten moeten een grote inhaalslag maken in het registreren van ‘hun’ werkzoekenden bij het UWV om te zorgen dat werkgevers hen kunnen vinden. Staatssecretaris Jetta Klijnsma schrijft aan de Tweede Kamer dat voor de middellange termijn beschikbaarheid en vindbaarheid van gemeentelijke kandidaten belangrijke voorwaarden zijn voor het succes van de banenafspraak.

Voornamelijk UWV-klanten
Om aan de banenafspraak te voldoen, moeten werkgevers in totaal 100 duizend mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen. De mensen die voor deze banen in aanmerking komen, moeten in het doelgroepenregister geregistreerd staan. In dat register zitten nu zo’n 240 duizend namen. Een deel van hen, 60 duizend is opgenomen in de Kandidatenverkenner. Maar dat zijn voornamelijk ‘oude klanten’ van het UWV, Wajongeren, en mensen die vanuit het praktijkonderwijs en een leerwerkplek rechtstreeks in het register worden opgenomen. Van de ‘oude’ doelgroep van gemeenten, bijstandsgerechtigden,  zijn er nog niet veel opgenomen in het register. En dit heeft gevolgen voor hun kans op een baan.


Vindbaar
Voor de realisatie van de banenafspraak is er voorlopig nog geen probleem, aldus Klijnsma. De 60 duizend mensen die in het register zijn opgenomen zijn beschikbaar en goed vindbaar voor werkgevers. De 60 duizend staan ook met hun profiel in de Kandidatenverkenner, een door het UWV ontwikkeld instrument waarin werkgevers geanonimiseerd klantprofielen kunnen bekijken om te zien of iemand geschikt is voor een bepaalde baan.

Eigen klantvolgsysteem
Voor de middenlange termijn is het nodig dat ook bijstandsgerechtigden vindbaar zijn voor werkgevers. Het registreren van klantprofielen in het Sonar systeem van het UWV is daarbij een belangrijk hulpmiddel, aldus Klijnsma. Sonar is het klantvolgsysteem dat het UWV al langere tijd gebruikt. Gemeenten hebben nu nog vaak hun eigen klantvolgsysteem dat is gekoppeld aan de uitkering en zijn huiverig voor het maken van een nieuw volgsysteem dat níet aan de uitkering gekoppeld is. Gemeenten moeten hier nog een grote inhaalslag maken, vindt Klijnsma, hoewel ze erop wijst dat zo’n registratie in Sonar een middel is en geen doel op zich.

Concurrenten
Klijnsma schrijft haar brief naar aanleiding van Kamervragen van de VVD waarin de zorg werd geuit dat gemeentelijke kandidaten (voornamelijk bijstandsgerechtigden) geen baan zouden vinden en dat UWV en gemeenten soms elkaars concurrenten zijn in plaats van samen te werken. Klijnsma erkent dat in arbeidsmarktregio’s waar sprake is van afzonderlijke UWV en gemeente elkaar soms als concurrenten zien bij het plaatsen van hun werkzoekenden bij werkgevers. Maar, schrijft ze: ‘waar goed wordt samengewerkt en gezamenlijke doelstellingen worden afgesproken tussen gemeenten onderling en tussen gemeenten en UWV is concurrentie niet aan de orde.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

M.T. Harmsen
De WSW"er wordt voor het gemak maar even vergeten. Maar ik heb hier geen vertrouwen in. In mijn omgeving is geen werk en het komt er ook niet. Wat mijzelf betreft: Er zit geen enkele werkgever te wachten op iemand in een rolstoel. Dat is maar lastig.
JHAGM Sneuf van Toetellaere / bd
Herschikken van een mislukt werkeloosheidssysteem (ipv werkgelegenheids-) is als oude wijn in tweedehandszakken, degenen die in de spleet 65-69 vallen niet meegerekend.Militairen, ambulancepersoneel, politiemensen: LET OP UW SAECK
M
waarin werkgevers geanonimiseerd klantprofielen kunnen bekijken ? en de klantprofielen zijn die ook geanonimiseerd ?

Hoe verhoudt dit zich met de eerbiediging van privacy ??
R.Graansma / Arbeidsdeskundige
UWV kan gemeenten helpen om de klantprofielen te vullen. De kennis is opgedaan met IAW klanten.
er komt geen weerk / er is geen werk
ze blijven geloven in sprookjes, er is geen werk en er komt geen werk. kijk maar eens hoe de vlag er bij hangt over een paar jaar.

robotisering en automatisering scheppen niet genoeg banen.
Advertentie