Utrecht fietst supersnel, Limburg nog niet
In ons land rijden inmiddels ruim tienduizend extra snelle elektrische fietsen die een trapondersteuning hebben tot 45 kilometer per uur, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Voor deze zogenaamde speed-pedelecs is een bromfietskenteken verplicht. Zij moeten sinds 1 juli van dit jaar op de rijbaan rijden, en mogen niet langer op het fietspad.
In ons land rijden inmiddels ruim tienduizend extra snelle elektrische fietsen die een trapondersteuning hebben tot 45 kilometer per uur, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Voor deze zogenaamde speed-pedelecs is een bromfietskenteken verplicht. Zij moeten sinds 1 juli van dit jaar op de rijbaan rijden, en mogen niet langer op het fietspad.
Koplopers
In Utrecht, Overijssel en Zeeland worden relatief de meeste speed-pedelecs verkocht. In al die provincies beschikken meer dan zeventig per honderdduizend mensen over een dergelijke fiets. Flevoland (40) en Limburg (33) blijven het verst bij koploper Utrecht (76) achter.
Buiten grote steden
Het CBS heeft geen onderzoek verricht naar de oorzaak van de verschillen, zegt econoom Floris Jansen. Wel constateert het dat speed pedelecs vooral worden ingezet buiten de grote steden. Ook de hoge aanschafprijs van circa 5.000 euro zou volgens Jansen een rol kunnen spelen, plus de provinciale leeftijdsopbouw. Bijna zeven op de tien kopers van deze fietsen is tussen de 45 en 65 jaar.
Aanbod fietspaden
‘Misschien komt het door ons grote aanbod van fietspaden’, reageert een woordvoerder van de provincie Utrecht op het hoge aantal verkochte speed-pedelecs. Maar dat gaat sinds die fiets per 1 juli van het fietspad is verbannen niet meer op. Wel was Utrecht al een van de actiefste provincies met de aanleg van zogenaamde fietssnelwegen, waarmee de filedruk wordt bestreden. Onderzocht wordt of voor dit soort fietspaden de speed-pedelec een ontheffing kan krijgen.
Conventionele fietsen
Het CBS heeft geen cijfers over hoe de verkoop van speed-pedelecs zich verhoudt tot die van elektrische fietsen in het algemeen. Van de conventionele elektrische fiets zijn er in Nederland inmiddels circa anderhalf miljoen in omloop.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.