ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Verlichting langs snelwegen: niet aan of uit, maar slimmer

Het uitschakelen van de verlichting langs de snelwegen levert in eerste instantie geen besparing op.

31 januari 2014

 Afbeelding

Deze week werd duidelijk dat het uitschakelen van de verlichting langs snelwegen in eerste instantie geen besparing oplevert, maar juist geld kost. Rijkswaterstaat is jaarlijks tonnen kwijt is aan het handmatig laten inschakelen van verlichting bij wegwerkzaamheden en grote ongevallen, terwijl ze door het uitschakelen van de verlichting juist willen besparen. Uitschakeling van de verlichting leverde 600.000 euro op, maar het handmatig inschakelen van de verlichting kost minimaal 2 miljoen euro.

Er zijn echter veel meer mogelijkheden om zowel besparingen te realiseren als tegelijkertijd de verkeersveiligheid te blijven waarborgen.  Een voorbeeld hiervan is het dimmen van de verlichting met behulp van slimme verlichtingssystemen. Zo is Philips LED-verlichting uitgerust met slimme, op afstand bedienbare besturingssystemen. Daarmee kan men in de controlekamer zien hoe de lamp functioneert of de hoeveelheid licht automatisch afstemmen op de lichtbehoefte. Voorbeeld: bij regenachtig weer of bij een hogere verkeersdrukte kan LED-verlichting zelf een tandje bijzetten om zo de veiligheid te blijven garanderen.

Het is nu het moment om over te gaan op LED-verlichting langs snelwegen. In gemeentes wordt al LED-verlichting toegepast, denk aan gemeentes zoals Rotterdam, Arnhem, Rheden, Tilburg en Almere. Ons land produceert jaarlijks in openbare verlichting 600.000 ton CO2. Overschakeling op LED kan een uitstootreductie opleveren van 200.000 ton per jaar. Daarnaast is er de besparing in geld: tenminste 30 percent. Dat percentage wordt bereikt door de veel lagere energiekosten enerzijds en de geringere onderhoudskosten anderzijds.


Dimmen biedt ook een voordeel met betrekking tot het verminderen van de hoeveelheid strooilicht. Zo draagt de overstap naar LED-verlichting bij tot de reductie van lichthinder door zijn gerichte lichtbundel.


Wie oude verlichtingstechnieken blijft gebruiken is niet alleen een dief van zijn eigen portemonnee, blijkt ook nu weer. Het houdt ook de verduurzaming van onze samenleving onnodig op. Het hoeft geen dilemma te zijn van licht aan of uit, maar we zullen slimmer moeten omgaan met de verlichting langs onze snelwegen.

Met de huidige innovaties kunnen we daar vandaag al mee beginnen. Op dit moment loopt Nederland voorop in LED-verlichting. Door daar juist nu in te investeren blijven Philips Indal en ons land op dit gebied samen de eerste viool spelen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

F. Gmelig Meyling
Kan iemand ons uitleggen waarom het financieel negatieve resultaat van deze bezuinigingsmaatregel niet te anticiperen was? De geschetste problemen had iedere leek kunnen zien aankomen! De maatregel om het licht maar gewoon uit te doen, komt bij de belastingbetaler over als volstrekt onbenul.Waarom is niet al van te voren rekening gehouden met bezuinigen door afstandsbediening, en/of dimbare verlichting, en/of LED lampen, van Philips of voor mijn part de concurrentie ?