Kleurrijke en dynamische verlichting nodigt uit in Veghels winkelcentrum
Kleurrijke en dynamische verlichting nodigt uit in Veghels winkelcentrum
Om het centrum van Veghel weer aantrekkelijk te maken voor het (winkelend) publiek wordt het project ‘Veghel achter digitale stadsmuren’ uitgerold. Dit ambitieuze plan van Professor Cor Molenaar heeft tot doel een ‘belevingsgebied’ te creëren met als bijzonder onderdeel ‘Het Steegje’. Kleurrijke en dynamisch aan te sturen verlichting heet bezoekers die van deze toegangsroute naar het centrum gebruik maken op een unieke manier welkom.
Net zoals veel andere plaatsen kampt de Brabantse gemeente Veghel met leegstand in het centrum. De redenen zijn duidelijk. Het gemak van internetshoppen dient de consument. Daarnaast gaat van winkelcentra in omringende plaatsen meer aantrekkingskracht uit. Dat dupeert niet alleen Veghelse winkeliers, maar heeft ook grote impact op de leefbaarheid; zonder winkels valt het letterlijk stil. Actie is geboden.
Moderne magneet
Cor Molenaar, Professor Retail aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en auteur van het boek ‘Red de winkel’ bedacht het project ‘Veghel achter digitale stadsmuren’. Hij legt uit: “Van het winkelhart in Veghel moet een aparte aantrekkingskracht uit gaan, die als een moderne magneet op het winkelend publiek werkt. Een plein met een nette uitstraling met verspreid wat bankjes is dan niet genoeg. Er moet een belevingsgebied gecreëerd worden door de zintuigen met dynamische en interactieve verlichting, geluid en de beleving van groen te prikkelen. Daarnaast moet een slim gebruik van internettoepassingen de bezoeker meer bij zijn omgeving betrekken.”
Speciaal voor het project is ‘Ons Veghel’ in het leven geroepen; een internetplatform, dat Veghelnaren met voorzieningen in hun woonplaats – winkels, verenigingen, gemeente – in contact brengt. Molenaar: “’Ons Veghel’ is een brede toepassing die niet alleen Veghelse winkelvoorzieningen onder de aandacht brengt via intensieve directe communicatie, maar ook de binding van bezoekers met Veghel verstevigt.”
Beleving kleuren
Om het project al voor het najaarsseizoen – een cruciale periode in de retail – op de rails te krijgen, waren snelheid en betrouwbare partners geboden. Philips werd gevraagd voor de verlichting. “Een 100% match met mijn filosofie”, zegt Molenaar. “Philips heeft een masterplan gemaakt waarin licht en de bediening ervan slim wordt ingezet om de beleving van mensen (letterlijk) te kleuren en looproutes te stimuleren. Prachtig voorbeeld is ‘Het Steegje’. Deze voorheen nogal saaie doorgang naar het centrum biedt nu een totaalbeleving van licht, geluid, groen en interactiviteit. Afhankelijk van het tijdstip of de periode in het jaar kan een gewenste sfeer gecreëerd worden.”
In ‘Het Steegje’ is gevelverlichting en gerichte dynamische verlichting geïntegreerd toegepast. Om de beleving van een tunneldak op te roepen is over een lengte van circa 40 meter een gelijkmatig verdeeld pixelnet met in totaal 2144 pixels gehangen, die afzonderlijk aan te sturen zijn en waarmee alle kleuren van de regenboog kunnen worden gecreëerd.
Voor het strijklicht langs de wanden zijn iW-armaturen gebruikt. LED lichtlijnen die bestaan uit dynamisch witlicht accentueren de groenvoorziening in ‘Het Steegje’.
Afgestemd geheel
Vrijdag 18 oktober opent Martijn van Dam (Tweede Kamerlid PvdA) ‘Het Steegje’ officieel. Jan van Burgsteden, wethouder Economische Zaken, is trots. “Veghel is een ondernemende gemeente pur sang. Dit project is ons dan ook op het lijf geschreven. Wat zo bijzonder is, is dat niet alleen de beleving in het winkelcentrum een afgestemd geheel vormt, maar ook dat zoveel partijen aan het succes willen bijdragen. Zo zijn de winkeliers bijvoorbeeld getraind in ‘het nieuwe winkelen’ en fungeren studenten van het ROC als E-buddys voor winkeliers.”
In dit samenspel van bedrijven, instellingen en de gemeente speelt Philips een grote rol, aldus Van Burgsteden. “Philips is een wereldspeler die met unieke lichtoplossingen in belangrijke mate bijdraagt aan de sfeer die we in het centrum van Veghel willen oproepen.”
Bekijk hier de video:
Fotograaf Frank van Beek
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.