Verslimmen verlichting Eindhoven
Verslimmen verlichting Eindhoven. De inwoner heeft in alle fasen van het innovatieproces een rol!
‘Een slim lichtgrid maakt producten en diensten mogelijk die in de openbare verlichting niet eerder vertoond zijn.’ Aan het woord is Stijn Verkuilen, innovatiemanager bij Heijmans.
Voor de december-editie van LED Magazine ging de redactie in gesprek over de uitrol van intelligente led-verlichting in de gemeente Eindhoven. De redactie sprak met Verkuilen over het plan van aanpak en de beoogde doelen.
De gemeente Eindhoven gunde half oktober het consortium Philips Lighting/Heijmans de opdracht ‘Roadmap Stedelijke Verlichting Eindhoven 2030’ definitief. Dat was het resultaat van de innovatieve Europese aanbesteding. Eind vorig jaar werd bekend dat het consortium Philips Nederlands/Heijmans Wegen de beoogde contractpartner was die de komende jaren Eindhoven als proeftuin gaat inzetten voor de ontwikkeling van slimme lichttoepassingen in de openbare ruimte. 2014 werd door de gemeente Eindhoven gebruikt om vanuit de Europese aanbesteding (red. een concurrentiegerichte dialoog) met 3 geselecteerde marktpartijen in dialoog te gaan om vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen.
Naast het consortium Philips/Heijmans waren dat Ziut en het consortium Vialis /KPN. Alle drie de marktpartijen hebben vervolgens een inschrijving gedaan. Een aanbestedingscommissie kwam daarna tot de conclusie dat Philips/Heijmans het beste aan de beschreven criteria voldoet.
‘Het is in feite het eerste vraaggestuurde smart city project dat ik ken’, stelt Verkuilen in de december-editie van LED Magazine. ‘De inwoner heeft in alle fasen van het innovatieproces een rol. De eerste fase is het samen met de TU Eindhoven in kaart brengen van de verschillende lokale situaties en behoeften. In de tweede fase gaan we gezamenlijk met alle stakeholders nadenken over nieuwe concepten die aansluiten op de in fase één gevonden behoeften. Belangrijke kanttekening is dat verder uit te werken concepten moeten passen binnen het gemeentelijk beleid, maar ons als bedrijven ook een mogelijkheid moet bieden om een verdienmodel op te ontwikkelen. De concepten die daaraan voldoen worden gerangschikt, waarna de inwoners hun stem kunnen uitbrengen. In de derde fase worden concepten gerealiseerd en kunnen de inwoners hun ervaringen terugkoppelen.’
Lees het volledige artikel hier in de december 2016-editie van LED Magazine.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.