Overheden protesteren tegen 130 kilometer per uur
De verhoging van de maximumsnelheid stuit op bezwaren bij de provincie Drenthe en de gemeenten Oldenzaal en Beuningen.
De provincie Drenthe is tegen verhoging van de maximumsnelheid op de A28 tussen Beilen en Assen-Noord naar 130 kilometer per uur. Dat schrijft de provincie in een brief aan minister Schultz.
Onwenselijk
Op het grootste deel van de A28 tussen Hoogeveen en Groningen blijft de maximumsnelheid ook 120 kilometer per uur wegens “niet uit te sluiten effecten op de natuur”, maar voor het hoogveengebied Witterveen heeft de minister een aanvullende natuurtoets laten doen. De provincie Drenthe wijst erop dat daaruit een toename van stikstof blijkt bij een snelheidsverhoging en dat vindt zij onwenselijk. Volgens de minister zijn negatieve effecten uit te sluiten bij een dynamische snelheidsverhoging, dus alleen ’s avonds en ’s nachts 130 kilometer per uur. Dat is zij dan ook van plan.
Kolencentrale
De provincie is het daar niet mee eens. De schade aan de natuur is te hoog. Daarbij heeft de minister geen rekening gehouden met de verdubbeling van de N33, plannen voor het werklandschap Assen-Zuid en de vergunning voor de RWE kolencentrale in de Eemshaven. De provincie stelt dat deze projecten bij elkaar opgeteld wel tot negatieve effecten op het kwetsbare gebied leiden. Volgens de minister is in specifieke gevallen een toename van stikstof wel toelaatbaar, maar de provincie stelt in de brief dat niet aan de daarvoor geldende randvoorwaarden wordt voldaan.
Beuningen
Ook in Beuningen en Oldenzaal protesteren de colleges tegen een verhoging naar 130 kilometer per uur. In Beuningen is de gemeente het oneens met de beslissing om de maximumsnelheid op de A73 tussen Neerbosch en Ewijk te verhogen naar 130 kilometer per uur. Hier komt het argument geluidsoverlast om de hoek kijken. Daarbij vindt de gemeente de tijdwinst verwaarloosbaar. Het gaat maar om een traject van 5 kilometer. De gemeente roept inwoners op om via zienswijzen bezwaar in te dienen tegen het besluit van Rijkswaterstaat, zo meldt Omroep Gelderland.
Oldenzaal
Oldenzaal wil geen snelheidsverhoging op de snelwegen in Twente vanwege negatieve effecten op de verkeersveiligheid, aantasting van het milieu en toename van de geluidsoverlast. Volgende maand gaat de verhoging al in op een aantal trajecten van de A1 en de A35. Oldenzaal wil bezwaar maken en hoopt andere Twentse gemeenten mee te krijgen in haar opstelling, laat wethouder Frits Rorink (CDA) weten op RTV Oost.
VVD
Opvallend is dat in alle genoemde besturen de VVD vertegenwoordigd is. Deze partij heeft zich landelijk altijd hard gemaakt voor een verhoging naar 130 op de landelijke snelwegen. Op lokaal bestuurlijk niveau lijken de mitsen en maren kennelijk zwaarder te wegen. Fractievoorzitter Lex Schukking van de VVD in Oldenzaal voelt zich overvallen door de uitspraken van wethouder Rorink en laat in een eerste reactie weten het niet met hem eens te zijn. ‘Daar gaan we zeker actie tegen ondernemen.’
Verkiezingsmanoeuvre
Later belt Schukking terug. ‘We willen weten hoe dit al een besluit kan zijn zonder de raad te consulteren en hoe ze hierover een uitspraak kunnen doen, terwijl ze daar niet bevoegd toe zijn. Het gaat namelijk om Rijksbeleid. Volgens ons is dit een verkiezingsmanoeuvre en dat hoort niet in het college thuis.’
- Slecht voor het milieu (luchtkwaliteit)
- Meer verkeersdoden
- De maatregel kost miljoenen euro's en kostbare tijd
- Verwarring tav de snelheid die geldt, dus frustratie
En last but not least: het egootje van mevrouw Schultz wordt gestreeld! Wat een zelfingenomen ..... is dat zeg. Ik zeg mevrouw Schultz de partij uit en snel door met belangrijke zaken!