Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

NS bekijkt alternatief voor chippoortjes

De NS zoekt naar een oplossing voor de omstreden beveiligingspoortjes op de grotere stations. De poortjes blokkeren de doorgangsroutes.

20 maart 2009

De NS wil bij een aantal stations af van de ov-chippoortjes. Dit hebben gemeenteambtenaren in contacten met de NS te horen gekregen. De poortjes moeten dienen als in- en uitcheckpunt voor de ov-chipkaart, maar blijken in de praktijk een grote hindernis voor doorgaande routes voor voetgangers en fietsers door stations.

 

Een woordvoerder van de NS wil echter niet bevestigen dat de gewraakte stationsafsluitingen van de baan zijn. ‘Dat is te kort door de bocht, er zijn nog geen besluiten. Als ondernemer volgen wij gewoon de ontwikkelingen in de markt. Als er een goed alternatief is met hetzelfde effect, dan kijken we daarnaar. Ons gaat het om de sociale veiligheid, ook in de treinen.’

 

Na interne ruggespraak volgt later een stelliger standpunt: ‘De NS houdt vast aan het poortjesconcept.’ In een reeks gemeenten zijn de ov-chippoortjes een netelig dossier. Onder andere Zwolle, Eindhoven, Den Bosch, Roosendaal, Gouda, Leiden en Haarlem hebben zich ertegen uitgesproken. De poortjes sluiten in die steden looproutes af voor mensen zonder ov-chipkaart.

 

Voetgangersverbindingen tussen stadswijken, maar ook alternatieve perronopgangen zouden verloren gaan. In veel gevallen moeten voetgangers honderden meters omlopen om hun trein of een aangrenzende wijk te bereiken. Ondernemers in de stationshallen zouden daardoor zelfs omzet derven.

 

Zwartrijden

 

Tot voor kort wilde NS deze bezwaren ondervangen door een ‘tijdelijk-verblijf’ optie voor passanten in de ov-chipkaart te integreren. Deze optie lijkt echter moeilijk uit te voeren zonder meteen ook zwartrijden te faciliteren.

 

Bovendien neemt deze maatregel niet de vrees weg van sommige gemeenten dat de poortjes bij calamiteiten te weinig ontsnappingsruimte bieden. In station Leiden Centraal zijn als proef in 2007 al poortjes geplaatst. Tot dusver zijn ze niet in gebruik genomen. De discussie gaat ook over de openbaarheid van de stations. Vorig jaar oordeelde de politierechter nog dat actievoerders in het Leidse station geen ‘lokaalvredebreuk’ pleegden.

 

Verkeerswethouder Steegh concludeerde toen verheugd dat de stationshal kennelijk tot de openbare ruimte behoort, en dat die dus niet zomaar door de NS mag worden afgesloten. Niet overal is weerstand tegen de poortjes. In nieuw in te richten stations, zoals Amsterdam CS en Rotterdam CS, kunnen de poortjes wel beter worden ingepast.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie