Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Noord-Holland in verzet tegen plannen NS

De voorgestelde dienstregeling schiet in het verkeerde keelgat van de regio’s.

12 september 2023
Treinstation van Hoorn. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Kim van Dam
Treinstation van Hoorn. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Kim van Dam

De provincie Noord-Holland en negentien Noord-Hollandse gemeenten hebben een boze brief gestuurd naar de NS. De voorgestelde dienstregeling van de spoorwegmaatschappij is volgens de ondertekenaars wederom een verslechtering. Dat zij dit nieuws in de kranten moesten lezen vinden ze ‘onbegrijpelijk’.

Projectleider Uitvoeringsagenda onderwijskwaliteit

JS Consultancy
Projectleider Uitvoeringsagenda onderwijskwaliteit

Beleidsadviseur Sociaal Domein Inburgering en Schuldhulpverlening

JS Consultancy
Beleidsadviseur Sociaal Domein Inburgering en Schuldhulpverlening

De brandbrief is afkomstig van Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland (Mobiliteit), en Nils Langedijk, wethouder Dijk en Waard en lid van de VNG-commissie Ruimte, Wonen en Mobiliteit. Gemeenten uit de regio’s Alkmaar, Westfriesland en Kop van Noord-Holland hebben de brief medeondertekend.

Overvolle trein

In hun reactie winden ze er geen doekjes om: ‘We vinden deze verslechtering onacceptabel en dringen in de reactiebrief aan dat de ondergrens van de kwaliteit wordt overschreden.’ De overheden stellen dat de spitsintercity tussen Alkmaar en Haarlem voorlopig niet terugkomt, terwijl dit eerder als een tijdelijke afschalingsmaatregel is gepresenteerd. Een trage, en in de spits, overvolle trein is volgens de gemeenten en provincie ‘zwaar onder de maat voor de reizigers op dit traject.’

Tijdelijke aard

Ook zijn er diverse verschralingen op het traject Hoorn Kersenboogerd via Purmerend naar Schiphol. Deze aanpassingen zouden tevens slechts van tijdelijke aard zijn. ‘En er wordt nu voorgesteld om op vrijdag tussen Alkmaar en Amsterdam een groot aantal treinen te schrappen en tussen Alkmaar en Den Helder een uurdienst in de avond (vanaf 22.30 uur) in te voeren’, aldus de ondertekenaars. In hun ogen wordt met deze verdere afschaling de ondergrens van wat een kwalitatief aantrekkelijk treinproduct hoort te zijn overschreden.

Toekomst

De afgelopen maanden was er intensief overleg tussen de provincie Noord-Holland, Connexxion en NS om tot een ‘toekomstvast OV-systeem’ te komen. Meerdere doelen stonden centraal in deze overleggen, zoals een betere aansluiting tussen bussen en treinen, en het optimaliseren van loop- en fietsroutes. Maar het uiteindelijke resultaat is volgens de gemeenten en provincie ‘zeer teleurstellend.’ Voor de vervolgstappen willen de overheden ‘serieus en vaker’ betrokken worden.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert Bakker
Lekker makkelijk als het niet uit jouw budget hoeft te komen.
Advertentie