Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

‘Geen discussie over invoering Omgevingswet’

Weer een nieuwe invoerings­datum van de Omgevingswet. Maar ook een nieuwe leiding bij het programma dat decentrale overheden bij die invoering ondersteunt. ‘Niemand heeft ons gezegd dat wij die Omgevingswet niet nodig hebben.’

11 juni 2021
team-shutterstock-1493445596.jpg

Weer een nieuwe invoerings­datum van de Omgevingswet. Maar ook een nieuwe leiding bij het programma dat decentrale overheden bij die invoering ondersteunt. ‘Niemand heeft ons gezegd dat wij die Omgevingswet niet nodig hebben.’

Lastige puzzel

1 juli 2022 kwam uit de koker van het bestuurlijk overleg als nieuwe invoerdatum van de Omgevingswet. Een half jaar uitstel, dus. Een lastige puzzel, beaamt de in februari aangetreden directeur Cathelijn Peters van het programma Aan de slag met de Omgevingswet. ‘Een ideale datum voor 455 bevoegde gezagen is er niet. Het is de grootste gemene deler. Voldoende inregel- en oefentijd stond centraal. Van daaruit zijn we gaan rekenen.’


Midden in de zomer
Dat de nieuwe datum midden in de zomer valt, met minder bezetting in het gemeentehuis, en kort na de gemeenteraadsverkiezingen is niet ideaal, maar geen onoverkomelijk bezwaar. ‘Dit is primair een DSO-uitvoeringsvraagstuk en niet een politieke kwestie’, reageert de nieuwe directeur realisatie Digitaal Stelsel Omgevingswet Arco Groothedde. ‘De kleur van de wethouder maakt minder uit.’

Onduidelijk

Als het tenminste 1 juli 2022 wordt. Beide Kamers moeten daar hun zegje over doen. Het is nog onduidelijk wanneer dat gebeurt. Peters: ‘We starten al wel de dialoog. De Kamers bepalen vervolgens wanneer zij hierover debatteren.' Volgens Peters is het wenselijk dat er uiterlijk een half jaar voor de invoeringsdatum duidelijkheid komt. Dat kan dus nog relatief kort op de daadwerkelijke invoering worden, maar volgens haar zal er hoe dan ook niet op de gemeentelijke oefentijd worden beknibbeld. ‘Die bedraagt tenminste zes maanden. Nétto. Dus zonder feestdagen en vakanties.’

Scepsis

De afgelopen maanden leek de scepsis in veel gemeentehuizen over de Omgevingswet te groeien. Vooral vanwege de hobbels in het digitale stelsel, de oplopende invoeringskosten en de ingrijpend andere werkwijze, uitgerekend op een moment dat er met ruimtelijke opgaven vaart moet worden gemaakt. Peters: ‘Wij hebben met veel grote en kleine gemeenten, provincies, stedenbouwkundige bureaus en softwareleveranciers aan tafel gezeten. Eigenlijk herken ik dat beeld helemaal niet.’

Wind in de rug
Groothedde: ‘Uitvoeringsvraagstukken voerden de boventoon in die gesprekken.  Je wilt dat het werkt van kop tot staart met de koppeling van de landelijke voorziening aan de lokale systemen naar leveranciers en gebruikers. Er is geen discussie geweest over steun voor de Omgevingswet. Dat voelt als wind in de rug.’

 

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

B. Janssen / Ambtenaar
Er is geen discussie geweest over de steun voor de omgevingswet? Het is duidelijk dat de politiek wars is van opvattingen over de uitvoerbaarheid van hun ideeën en in zeer beperkte mate beschikt over enige zelfreflectie. De Toeslagenaffaire is nog niet achter de rug en kamer is al weer vergeten wat slechte wetgeving doet. De Omgevingswet is een onhandelbare moloch omgeven met slecht werkende ICT-systemen en gammele koppelingen van informatiestromen. Mochten we ooit met de Omgevingswet gaan werken, dan hoop ik dat we direct beginnen om Tatasteel eens onder de loep te nemen. De enorme stikstofuitstoot van het bedrijf en de enorme vervuiling die dit hopeloos verouderde bedrijf achterlaat zou alleen al voldoende reden moeten zijn om elke vergunning in te trekken. Maar in plaats daarvan laten we deze Indiase multinational met alles wegkomen en belonen we ze met 0% belastingen. Zolang dit soort bedrijven kunnen doen en laten wat ze willen en de overheid een oogje toe knijpt in het "landsbelang"(?) ga ik in elk geval nooit geloven in een Omgevingswet. Deze wet is een ramp op zichzelf.

Verschuuren
De scepsis over de hobbels in het digitale stelsel, de oplopende invoeringskosten en de ingrijpend andere werkwijze worden niet herkend. En daarmee is de kous af en gaat men met oogkleppen op gewoon door. De werkelijkheid is weerbarstiger. Gemeenten ondervinden financiële problemen (dekking kosten omgevingswet), proberen zich voor te bereiden op een veel te omvangrijke mega-operatie en moeten roeien met veel te kleine of eigenlijk geen peddels. Maar dit geluid wil men niet horen bij het Rijk. De prestige gaat boven de praktijk en gaat ten koste van al die mensen die er straks mee moeten werken en de burgers die er zeker niet op vooruitgaan qua dienstverlening. Stop hiermee en optimaliseer bestaande wetgeving. Het is nog niet te laat.
P.Pluim
Mensen, laten we verstandig zijn en direct stoppen met de invoering van de Omgevingswet. Gemeenten kunnen het niet aan en niemand is gelukkig met die complexe wetgeving en de uitvoering daarvan, Omgevingswet c.a. exit!!!
Jos
Inderdaad meteen exit met deze onnodige wetgeving en zet al het personeel dat met de voorbereiding bezig was meteen in om de woningbouw een boost te geven. Dit gaat prima met de bestaande wetgeving!
Robin / influencer
Veel vermogende mensen zijn al lang bezig hun omgeving dicht te timmeren voor de (potentiële) gevolgen van de Omgevingswet. Dat kan heel goed door strategisch gelegen gronden en gebouwen te kopen en die hun invloed te doen gelden. Doe er zelf ook aan mee: wij hebben al 2 projecten kunnen laten sneuvelen en werken aan nog 3: minstens 5-7 jaren vertraging gaan ze krijgen. Allemaal hoogbouw.
Koos Achterhof / ex - ambtenaar
Weer nieuwe directeuren. Peters, Groothedde. Maar wat komt er van terecht? Het is inmiddels 5 jaar geleden dat deze wet in het Staatsblad stond. Ik begrijp dat commentatoren gezegd hebben dat afbreuk gedaan wordt aan de rechtszekerheid. In mijn woongemeente doet men zijn best burgers er bij te betrekken. Je mag elektronisch meepraten over deelonderwerpen ,zoals toerisme. Niet te controversieel graag. En voor de rest gebeurt er niets! Dat digitaliseren wordt vermoedelijk niets en moet het allemaal digitaal? Mijn stelling: trek die wet in en laat die directeuren eens echt werk gaan doen.
Jan
Zie alle - terechte - commentaren. Lezen Kamerleden dit nu echt niet en gaan ze maar als lemmingen de afgrond in?
Ben Quint
Als mevrouw Peters deze geluiden niet herkend, heeft ze niet met de juiste personen aan tafel gezeten! Zet eens een enquête in, dat geeft een beter beeld. Maar ja die uitslag zal u wellicht niet bevallen.

De Omgevingswet en het daar aan vast hangende plan is bedacht door mensen die daar belang bij hebben. Anders ontstaat zoiets niet. En wie zijn die belanghebbenden? Nou dat is de bouwwereld en vooral de grote jongens, niet de kleine ondernemer. Die gaat straks kleine woningaanpassingen doen en interne verbouwingen. Het grote geld gaat naar de grote bedrijven. Niet alleen bouwer maar vooral de ondersteunende bureaus voor de papierwinkel.

De burger zal opdraaien voor de rekening. Meer rechtszekerheid is beloofd voor de opdrachtgever. Nou zal ik vertellen, die assuradeur is een onderdeel van diezelfde bouwwereld! die is baas over de gehele keten! en heeft zijn angels in de politiek.
criticus
' ‘Niemand heeft ons gezegd dat wij die Omgevingswet niet nodig hebben.’

Dat klopt. Al die ambtenaren en vakspecialisten die dat zeggen zijn namelijk 'niemand'. Die uitvoerders kunnen genegeerd worden. Pas als je hoog in de boom zit ben je iemand. En als je daar zit praat je vooral elkaar na, je bent immers iemand, dus een eigen mening hebben zit er niet meer in. Vooral doen wat de politiek zegt, zonder nadenken. Tegengeluid van onderaf vooral negeren en bestempelen als zwartkijken. Kritische geluiden vooral niet doorspelen, want de politiek moet alleen positieve geluiden horen.

Dus inderdaad: niemand heeft het gezegd...
Advertentie