‘Geen discussie over invoering Omgevingswet’
Weer een nieuwe invoeringsdatum van de Omgevingswet. Maar ook een nieuwe leiding bij het programma dat decentrale overheden bij die invoering ondersteunt. ‘Niemand heeft ons gezegd dat wij die Omgevingswet niet nodig hebben.’
Weer een nieuwe invoeringsdatum van de Omgevingswet. Maar ook een nieuwe leiding bij het programma dat decentrale overheden bij die invoering ondersteunt. ‘Niemand heeft ons gezegd dat wij die Omgevingswet niet nodig hebben.’
Lastige puzzel
1 juli 2022 kwam uit de koker van het bestuurlijk overleg als nieuwe invoerdatum van de Omgevingswet. Een half jaar uitstel, dus. Een lastige puzzel, beaamt de in februari aangetreden directeur Cathelijn Peters van het programma Aan de slag met de Omgevingswet. ‘Een ideale datum voor 455 bevoegde gezagen is er niet. Het is de grootste gemene deler. Voldoende inregel- en oefentijd stond centraal. Van daaruit zijn we gaan rekenen.’
Midden in de zomer
Dat de nieuwe datum midden in de zomer valt, met minder bezetting in het gemeentehuis, en kort na de gemeenteraadsverkiezingen is niet ideaal, maar geen onoverkomelijk bezwaar. ‘Dit is primair een DSO-uitvoeringsvraagstuk en niet een politieke kwestie’, reageert de nieuwe directeur realisatie Digitaal Stelsel Omgevingswet Arco Groothedde. ‘De kleur van de wethouder maakt minder uit.’
Onduidelijk
Als het tenminste 1 juli 2022 wordt. Beide Kamers moeten daar hun zegje over doen. Het is nog onduidelijk wanneer dat gebeurt. Peters: ‘We starten al wel de dialoog. De Kamers bepalen vervolgens wanneer zij hierover debatteren.' Volgens Peters is het wenselijk dat er uiterlijk een half jaar voor de invoeringsdatum duidelijkheid komt. Dat kan dus nog relatief kort op de daadwerkelijke invoering worden, maar volgens haar zal er hoe dan ook niet op de gemeentelijke oefentijd worden beknibbeld. ‘Die bedraagt tenminste zes maanden. Nétto. Dus zonder feestdagen en vakanties.’
Scepsis
De afgelopen maanden leek de scepsis in veel gemeentehuizen over de Omgevingswet te groeien. Vooral vanwege de hobbels in het digitale stelsel, de oplopende invoeringskosten en de ingrijpend andere werkwijze, uitgerekend op een moment dat er met ruimtelijke opgaven vaart moet worden gemaakt. Peters: ‘Wij hebben met veel grote en kleine gemeenten, provincies, stedenbouwkundige bureaus en softwareleveranciers aan tafel gezeten. Eigenlijk herken ik dat beeld helemaal niet.’
Wind in de rug
Groothedde: ‘Uitvoeringsvraagstukken voerden de boventoon in die gesprekken. Je wilt dat het werkt van kop tot staart met de koppeling van de landelijke voorziening aan de lokale systemen naar leveranciers en gebruikers. Er is geen discussie geweest over steun voor de Omgevingswet. Dat voelt als wind in de rug.’
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De Omgevingswet en het daar aan vast hangende plan is bedacht door mensen die daar belang bij hebben. Anders ontstaat zoiets niet. En wie zijn die belanghebbenden? Nou dat is de bouwwereld en vooral de grote jongens, niet de kleine ondernemer. Die gaat straks kleine woningaanpassingen doen en interne verbouwingen. Het grote geld gaat naar de grote bedrijven. Niet alleen bouwer maar vooral de ondersteunende bureaus voor de papierwinkel.
De burger zal opdraaien voor de rekening. Meer rechtszekerheid is beloofd voor de opdrachtgever. Nou zal ik vertellen, die assuradeur is een onderdeel van diezelfde bouwwereld! die is baas over de gehele keten! en heeft zijn angels in de politiek.
Dat klopt. Al die ambtenaren en vakspecialisten die dat zeggen zijn namelijk 'niemand'. Die uitvoerders kunnen genegeerd worden. Pas als je hoog in de boom zit ben je iemand. En als je daar zit praat je vooral elkaar na, je bent immers iemand, dus een eigen mening hebben zit er niet meer in. Vooral doen wat de politiek zegt, zonder nadenken. Tegengeluid van onderaf vooral negeren en bestempelen als zwartkijken. Kritische geluiden vooral niet doorspelen, want de politiek moet alleen positieve geluiden horen.
Dus inderdaad: niemand heeft het gezegd...