MOB eist natuurvergunning voor vliegvelden
Volgens het kabinet mogen Eindhoven en Rotterdam op basis van milieutoestemming uit het verleden opereren. MOB vindt dat niet van deze tijd.
De milieuorganisatie MOB (Mobilisation for the Environment) van Johan Vollenbroek heeft officieel bezwaar gemaakt tegen het besluit dat Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport geen natuurvergunning hoeven te verwerven. Ze mogen van het kabinet op basis van milieutoestemmingen uit het verleden opereren. Vollenbroek vindt dat niet meer kunnen en stapt naar de rechtbank in Arnhem, met verschillende andere organisaties in zijn kielzog.
Meer vliegtuigbewegingen dan toegestaan
'De vliegvelden Eindhoven en Rotterdam zijn sinds de jaren negentig gestaag gegroeid. Op dit moment vinden er dan ook veel meer vliegtuigbewegingen plaats dan in het verleden was toegestaan. Daardoor zijn ook de negatieve effecten vanuit deze luchthavens voor de omliggende natuur toegenomen', schrijft hij.
Verstoring van vogels
De schadelijke effecten komen volgens de milieuvoorvechter niet alleen door de neerslag van stikstof, maar ook door verstoring door geluid en licht van bijvoorbeeld het leven van vogelsoorten. 'Dit maakt dat beide luchthavens wel degelijk een natuurvergunning nodig hebben om legaal te opereren.'
Bestaande rechten onherroepelijk
In juni stelde de toenmalige (demissionaire) minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) dat ze de twee luchthavens wel een bovengrens oplegt voor de stikstofuitstoot van het vliegverkeer. Ze schreef echter ook dat 'bestaande rechten' onherroepelijk zijn. Daarom is volgens haar een natuurvergunningplicht niet aan de orde.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.