‘Kijk bij herindeling naar koopgedrag’
Gemeenten moeten bij herindelingsplannen beter kijken naar de oriëntatie van burgers. Koopgedrag maakt duidelijk op welke dorpen en steden inwoners zijn gericht. Dat zegt Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar city- en regiomarketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Natuurlijke regio
Bestuurders die met herindeling bezig zijn, zijn geneigd te denken vanuit bestuurlijke argumenten, terwijl ze beter naar de argumenten van hun inwoners kunnen luisteren, volgens Hospers. ‘Ze moeten aansluiting zoeken bij het dagelijks leven van mensen. De plek waar zij boodschappen doen, sporten en uitgaan is hun natuurlijke regio, die zit in hun hoofden’, zegt Hospers.
Problematisch
Als gemeenten daaraan voorbij gaan, kun je een problematische herindeling verwachten. Zoals in Friesland, waar diverse dorpen zich verzetten tegen voorgenomen herindelingsplannen. Inwoners, maar ook raadsleden, zullen zich straks niet makkelijk kunnen interesseren voor gemeenschappelijke belangen, voorspelt Hospers, omdat ze zich niet in de gemeenschappelijkheid herkennen. ‘Mensen die het idee hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt, zouden dwarsliggers kunnen worden in de politiek.’
Krimp
Hospers publiceerde onlangs zijn boek Krimp! Hij behandelt daarin de vier B's van krimpbeleid: bagatelliseren, bestrijden, begeleiden en benutten en concludeert dat de overheid het krimpproces het beste kan begeleiden. Het belangrijkste is dat gemeenten over hun grenzen heen kijken en op regionale schaal gaan denken waar het gaat om nieuwbouw en voorzieningen.
Roerei
‘Bestuurders zien hun gemeente vaak als een hardgekookt ei, met een schaal waarbinnen alles plaats vindt. Maar mensen leven hun dagelijks leven in een straal van twintig kilometer van hun woonplek. Ze sporten in een buurgemeente, doen de boodschappen op weg naar huis en stappen in de auto naar de dichtstbijzijnde Ikea. Hun leefgebied is veel groter dan hun eigen kern. Het is beter te vergelijken met een roerei.’
Koopstromenonderzoek
Gemeentelijks schaalvergroting is volgens Hospers dan ook geen bezwaar, wanneer bestuurders maar kijken naar het natuurlijk, vaak historisch gegroeide leefgebied van hun inwoners. ‘Koopstromenonderzoek maakt duidelijk op welke kernen en steden inwoners zich oriënteren. Benut die kennis.’
is geen bioscoop te vinden. Willen we écht naar de kroeg of bioscoop of naar een keur van theatervoorstellingen, moeten we als burgers naar een grote stad; 45 km. verderop. En vwb koopgedrag proberen gemeenten hier in de regio elkaar nog de loef af te steken ook! Zegt u het maar: Fuseren?