Grootschalige visie voor verkeer Nederland
Om te voorkomen dat Nederland ‘vastloopt’, ontwikkelden de 24 partners van de Mobiliteitsalliantie een grootschalig plan. Tot de partners behoren onder andere de ANWB, de NS, de Fietsersbond en Logistiek Nederland.
Om te voorkomen dat Nederland ‘vastloopt’, ontwikkelden de 24 partners van de Mobiliteitsalliantie een grootschalig plan. Tot de partners behoren onder andere de ANWB, de NS, de Fietsersbond en Logistiek Nederland.
Meer mensen op minder vierkante meters
Volgens de alliantie zijn de huidige voorzieningen niet goed genoeg voor het vervoer in de toekomst: de files nemen toe, steeds meer mensen verplaatsen zich op dezelfde tijdstippen op minder vierkante meters en in rustigere verdwijnen voorzieningen en moeten inwoners langere afstanden afleggen. Tegelijkertijd willen we de CO2-uitstoot en het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen.
Concrete voorstellen
De alliantie doet daarom ‘concrete voorstellen’. Zoals het gebruik van hubs om makkelijk te kunnen overstappen, het ontwikkelen van ‘Mobility as a service’ (het gebruiken maar niet bezitten van vervoersmiddelen), het stimuleren van slimme technologie in voertuigen en het omzetten van vaste autobelastingen voor bezit naar een prijs per kilometer. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) liet op voorhand aan De Telegraaf alvast weten dat ze niets voelt voor ‘de passage waarin rekeningrijden wordt gepropageerd’.
Data
Nieuwe datamogelijkheden zijn belangrijk voor de investeringen. De mobiliteitshubs in combinatie met ‘Mobility as a service’ zouden ervoor zorgen ‘reizigers makkelijk en op maat reisadvies krijgen en gelijk kunnen reserveren, boeken en betalen, in eenvoudige, toegankelijke apps.’ Hiervoor zijn 'goede afspraken nodig over data delen en moeten er voldoende en ook duurzame vervoersdiensten beschikbaar zijn.’
Kosten
Tussen 2020 en 2040 is voor de investeringen 55,7 miljard euro nodig en de alliantie erkent dat dat ruim boven het huidige investeringsniveau van de overheid ligt. Tegelijkertijd zouden de maatregelen volgens de alliantie ‘onze maatschappij jaarlijks tot 18 miljard euro per jaar aan maatschappelijke waarde’ opleveren.
Het kostenplaatje volgens de Mobiliteitsalliantie
1. Files lossen vanzelf op.
2. Hierdoor ook van de randen van Nederland in ruim een uur naar Schiphol.
3. Voor iedereen weer betaalbare huizen, krimp buitengebieden stopt.
4. Door veel minder woon-werkverkeer hogere inzet medewerkers en relaxtere mensen.
5. Luchtkwaliteit in steden verbetert acuut (is in geen jaren zo goed geweest als nu, maar ja).
En last but not least: we weten toch allemaal wat er gebeurt met mensen als ze teveel op een kluitje wonen?