Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Friesland in de fout bij onteigening voor autoweg

De Kroon wees het overgrote deel van 380 ingediende verzoeken bij de provincie Friesland af om grond te onteigenen van particulieren en Staatsbosbeheer.

24 augustus 2012

Provincie Friesland moet meer dan 350 onteigeningsprocedures opnieuw voeren. De Kroon wees het overgrote deel van 380 ingediende verzoeken af om grond te onteigenen van particulieren en Staatsbosbeheer. De grond is nodig voor de aanleg van de autoweg Centrale As tussen Dokkum en Drachten.

Geen tijdig bod

Volgens De Kroon, en de Raad van State die eerder al advies uitbracht, deed de provincie geen tijdig bod. Bovendien kregen grondeigenaren te weinig tijd om erop te reageren; in veel gevallen krap twee weken. Het kwam diverse keren voor dat de provincie een gedaan bod enkele dagen later introk en aanpaste, waarna de grondeigenaar snel moest beslissen. Voor sommige particulieren ging het om het opdoeken van hun volledige boerenbedrijf.

Procedures moeten over

De provincie weet niet wat er fout is gegaan, meldt woordvoerster Else van der Meer. ‘We dachten zorgvuldig gehandeld te hebben, maar dat blijkt nu niet zo te zijn. In overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu kijken we hoe we de fouten kunnen herstellen. Het komt erop neer dat we voor de afgewezen verzoeken de onteigeningprocedure geheel over moeten doen.’

Geen vertraging

Friesland verwacht dat snel kan gaan, nu al zoveel voorwerk is verricht. De provincie gaat ervan uit dat de gronden medio 2013 alsnog beschikbaar zijn. De aanleg van de weg loopt dan geen vertraging op, zegt Van der Meer. De werkzaamheden gaan ondertussen door. ‘We zijn begonnen met het zuidelijke deel van de Centrale As, de Rondweg Garyp. Daar spelen geen onteigeningskwesties.’

Van niks naar nergens

De Centrale As is een twee keer tweebaansautoweg wordt de nieuwe hoofdaansluiting van Noordoost-Friesland. GroenLinkslijsttrekker Jolande Sap noemde de weg deze week in Binnenlands Bestuur een voorbeeld van een duur en onnodig provinciaal project en ‘een weg van niks naar nergens’.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Alfred
Tja.... dat men daar nog een weg wil aanleggen. Deze weg gaat van de ene kleine gemeente naar de andere. Kijk maar eens op de kaart. Daarvoor is deze weg eigenlijk veel te duur.



Ook is er helemaal geen sprake van mobiliteitsproblemen in deze provincie. Zonde van het geld en van de open ruimte.



Misschien is het een mooie reden om de aanleg te staken en het geld te gebruiken voor heel andere zaken!
Sjoerd Visser
De (R)overheid neemt maar wat men wil,

maar bij de mensen die het allemaal treft staat men geen moment stil.

Al zijn de protesten en weigeringen ook zo snel:

de overheid die torpedeert het wel.

Het blijkt nog steeds te gemakkelijk om (andermans afgenomen) geld aan te wenden voor dingen die niet echt nodig zijn.

Dat betekent dan voor vele mensen meer pijn.

Want die bezuinigen zich krom,

En de overheid maalt daar niet om.

Die doet dit alles zodat de overheid bezuinigingen kan blijven opleggen zonder dat de mensen daar eigenlijk echt iets mee opschieten, en zonder dat daarmee allang voortslepende problemen worden opgelost. De overheid neemt maar door voor eigen sier, en de mensen kunnen gewoon weer barsten en extra betalen. Geen wonder dat steeds meer mensen geen vertrouwen meer hebben in een eerlijke mensvriendelijke overheid. En dat zal nog heel veel jaren zijn weerslag vinden, want een slechte naam raak je nou eenmaal moeilijk tot geheel niet kwijt. Vooral niet op deze manier van harken en intimideren, en de verkregen macht misbruiken.
Doeke Kuipers / corporatieman
Zoals U overal in Nederland wellicht ook weet, "koppigheid" is een rare eigenschap en aan "enkele friezen" zeer eigen. Onze GS leden schijnen deze "eigenschap" nodig te hebben, althans dat dachten zij? De laatste jaren hebben de inwoners van Fryslân daar veel last van gehad. Het "doordrukken", tegen de wil van de bevolking, van de mega fusie Súdwest Fryslân, puur om "Groot Sneek" financieel te redden. Ook deze 4 baansweg die, aldus mevr. Sap, "van niets naar nergens" gaat, heeft daar mee te maken. 300 miljoen Nuongeld de lucht in, het kan hier allemaal. Dat mijn mooie provincie Fryslân daarmee eigenlijk zelf haar "toekomst" bepaald, dat hebben de Statenleden dan net weer niet in de gaten. Je kunt ook niet alles hebben, toch. Zou het met een Noordelijk gewest er beter op worden? Die koppigheid gaat daarmee niet over!
Meppie
Het gaat in de rest van Nederland niet anders: iedere bestuurder wil zijn eigen prestigeproject. Is het geen weg, dan wel een woonwijk, een bedrijventerrein, een ondergronds metronet of een Betuwelijn.



En soms stoot een ezel zich twee maal tegen dezelfde steen: de provincie denkt wederom dat de onteigening snel zal gaan. Hoeveel beslistijd zullen de betrokkenen nu krijgen?!
Hans / Adviseur Publieke sector
De Centrale As is een twee keer tweebaansautoweg wordt de nieuwe hoofdaansluiting van Noordoost-Friesland. GroenLinkslijsttrekker Jolande Sap noemde de weg deze week in Binnenlands Bestuur een voorbeeld van een duur en onnodig provinciaal project en ‘een weg van niks naar nergens’. Hulde voor Jolande Sap dus!
pieter / wegkijker
Een vierbaansweg met de verkeersdichtheid van een provinciale weg. Is dat nou wel nodig?
Advertentie