Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Vrees voor dubbele pet provincie bij Flevokust

Het college van Lelystad wil graag een buitendijkse haven met overslagterminal en bedrijventerrein Flevokust realiseren en wil dat de raad snel instemt om rijkssubsidie te krijgen. De Flevolandse Staten twijfelen nog over de deelname van de provincie.

17 mei 2013

De gemeente Lelystad wil dat de raad de plannen voor een buitendijkse haven met overslagterminal snel goedkeurt om in aanmerking te kunnen komen voor rijkssubsidie. Ook Provinciale Staten moeten nog instemmen met investering van het college in “Flevokust”, maar daarover heersen twijfels.

Netwerk van regionale havens
Havenbedrijf Amsterdam ziet in Flevokust, de naam voor het nog te bouwen bedrijventerrein en een buitendijkse haven met overslagterminal bij Lelystad, een ideale locatie voor de verbinding met het achterland. ‘Het Havenbedrijf gaat uit van het Circle Lines concept, waarmee het een eigen achterlandverbinding creëert met een netwerk van regionale havens. Dat concept is ontstaan uit kostenoverwegingen, filedruk en het vooruitzicht van subsidie voor verkeer over water’, vertelt woordvoerder Dick Nauta van wethouder Jop Fackeldey (PvdA) van de gemeente Lelystad.

Mogelijke banengroei van 1200
Voor Lelystad zou dit een economische boost kunnen betekenen. ‘We houden wat slagen om de arm, maar verwachten zeker als we een logistiek centrum worden met verschillende modaliteiten een banengroei van 600 tot 1200.’ De totale investering voor het project is “grofweg” 34 miljoen, bevestigt Nauta. ‘Er is een dijkverlegging nodig, want de huidige dijk zal moeten worden doorgebroken. Voor het aanleggen van een nieuwe dijk moeten we dan een aanbesteding doen.’ Overigens moet het waterschap nog beslissen of de dijk sowieso wel mag worden doorgebroken. Hoeveel Flevokust jaarlijks kan gaan opleveren is nog niet bekend. ‘In de praktijk zal moeten blijken wat je waarde als stad is.’

Geldstromen uit verschillende hoeken
Zelf draagt Lelystad 5 miljoen euro bij aan de realisatie van Flevokust. Ook het Havenbedrijf Amsterdam zal 5 miljoen euro inleggen. Daarnaast legt het rijk 7,4 miljoen in uit het potje Beter Benutten en vult Europees geld dat aan tot 10 miljoen. ‘De rest wordt geleend, maar doordat we een deal hebben gesloten met een afvalverwerker die op het terrein komt, verwachten we de eerste miljoenen al snel terug. Dit bedrijf haalt schadelijke stoffen uit restmaterialen en maakt hier schoon toepasbare bouwstof van dat wij weer willen gebruiken voor het ophogen van het bedrijventerrein. Daar is nog wel toestemming voor nodig.’

Geldstromen nog onzeker
Of de diverse geldstromen er ook gaan komen is nog niet zeker. De raad van commissarissen van Havenbedrijf Amsterdam moet de financiële injectie van 5 miljoen nog goedkeuren. Het college van Lelystad maant de raad tot enige haast, want de rijkssubsidie is afhankelijk van het halen van de deadline van 2015. Dan moet de haven operationeel zijn. ‘De raad zal alleen instemmen met het voorstel onder de voorwaarden dat zaken als de rijkssubsidie en goedkeuring van het waterschap geregeld zijn', aldus Nauta. Waarom dan niet sneller besloten? ‘De besluitvorming was heel lastig. Het idee is in de loop der tijd gegroeid. Er waren nieuwe inzichten, green deals, aanpassing van de plannen.’ Het rijk heeft de termijn al eerder met een jaar opgeschoven, dus daar zit ook weinig rek meer. ‘We hopen dat de raad op 2 juli voor realisering stemt.’

Twijfels bij provincie als "stille vennoot"
De besluitvorming bij alle partijen loopt enigszins parallel, want ook de Provinciale Staten van Flevoland moeten nog goedkeuring geven aan een investering van 5 miljoen door het college als “stille vennoot”. Eerst zou het gaan om enkel een achtergestelde lening, maar nu stapt de provincie ineens in een vennootschap. Veel Statenleden twijfelen over deze steun, aangezien de provincie ook toezichthouder is op het naleven van milieuwetgeving. Het gevaar bestaat dat de provincie met dubbele petten gaat werken, vrezen onder meer CDA en PvdA. PvdA-Statenlid Joost van den Donk kent nare ervaringen met dubbele petten uit het verleden, zei hij tegen Omroep Flevoland. ‘Ik vraag mij dan ook af waarom de provincie van visie is veranderd. Een mix van petten is meestal niet zo verstandig.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JHAGM Sneuf vanm Toetellaere / Herder BD
Na Almere, Noordoostpolder en Urk nu dus Lelystad met de zgn buitendijkse haven. Slechts Kampen was er op tijd bij....maar dat is Overijssel natuurlijk.
a.a. smits
#sneuf

Kampen. tja, en die hebben tenminste een achterland.
Advertentie