Benchmark Openbaar Laden
Het streven is dat in 2030 alle nieuwe auto’s zero emissie zijn.
Het aantal laadpunten in Nederland ging onlangs over de 500.000 heen. De vraag naar laadpunten neemt toe doordat steeds meer mensen overstappen op een elektrische auto. Het streven is dat in 2030 alle nieuwe auto’s zero emissie zijn.
Volgens de ElaadNL Outlook is het de verwachting dat we in 2030 1,8 miljoen laadpunten nodig hebben. Ca. 40% daarvan komt in de openbare ruimte en voor deze opgave staan gemeenten aan de lat. De nieuwe EV Benchmark van Over Morgen laat zien dat we goed op weg zijn, maar dat er nog een forse opgave ligt.
Halen nationale doelen
Om de nationale doelen te halen en 100% nieuwe zero-emissie personenauto’s in 2030 te kunnen faciliteren, is voldoende laadinfrastructuur voor elektrische auto’s nodig. Wie geen eigen oprit heeft, is op openbare laadvoorzieningen aangewezen. In veel gemeenten wordt samen met Charge Point Operators (CPO’s) hard gewerkt aan de uitbreiding van het aantal openbare laadpalen. Hoe goed gemeenten zijn voorbereid op de huidige en verwachte groei in elektrische auto’s verschilt echter sterk.
De koplopers in Openbaar Laden
Met de Benchmark Openbaar Laden geven we inzicht in hoe gemeenten ervoor staan met de realisatie van openbare laadinfrastructuur. In de benchmark wordt per gemeente de verwachte laadbehoefte in 2025 en 2030 weergegeven en de mate waarop gemeenten hier nu op zijn voorbereid. In de afgelopen jaren zijn de gemeenten Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Terschelling de koplopers.
De Limburgse gemeenten Kerkrade en Landgraaf completeren als nieuwkomers de top 5.
De eerste negen gemeenten in de benchmark zijn voor meer dan 40% voorbereid op de groei. Daarmee zijn zij goed op weg om aan de hand van de verwachte groei van elektrische auto’s kunnen voorzien van adequate openbare laadinfrastructuur. Een score van 40% betekent dat de huidige openbare laadinfrastructuur toereikend is om 40% van de openbare laadbehoefte in 2025 of 2030 op gebruiksvriendelijke wijze te dekken. Hierbij wordt rekening gehouden met enerzijds de aanwezigheid van laadinfrastructuur in de nabijheid en anderzijds de mate waarin in de verwachte behoefte kan worden voorzien met het huidige aanbod rekening houdende met een maximaal aantal gebruikers per laadpaal.
Het gros van de gemeenten is voor minder dan 30% voorbereid op de groei van openbare laadpalen. Daarmee ligt er een flinke opgave die de komende jaren moet worden ingevuld. Veel gemeenten zijn aan de hand van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) steeds nadrukkelijker bezig met het uitbreiden van het laadnetwerk. Gemeenten moeten volgens de NAL een integrale visie op laadinfrastructuur vaststellen, samen met het plaatsingsbeleid voor laadinfrastructuur. Een laadvisie kan helpen om een versnelling aan te brengen in de realisatie. Daarnaast lopen in veel gemeenten voorbereidende werkzaamheden of is de plaatsing van openbare laadpalen al in volle gang.
Over de benchmark Openbaar Laden
In 2019 en 2021 publiceerde Over Morgen een benchmark met de prognoses voor 2020 en 2025. Onze Benchmark Openbaar Laden heeft nu een nieuwe update gekregen. Nieuw in deze update is dat het huidige aantal laadpalen is afgezet tegen de prognoses van de ElaadNL uit de Outlook 2023. Per gemeente wordt hierin de verwachte laadbehoefte in 2025 en 2030 weergegeven en in hoeverre de gemeenten hierop zijn voorbereid. Bekijk de benchmark hier.
Over Over Morgen
De adviseurs van Over Morgen begeleiden gemeenten en marktpartijen bij het ontwikkelen van visie en beleid om de transitie naar elektrisch vervoer waar te maken. We adviseren onder andere op het gebied van infrastructuur.
Daarnaast helpen onze adviseurs gemeenten en marktpartijen met de realisatie van de laadpalen, van aanbesteding tot projectbegeleiding. Neem gerust contact met ons op.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.