Hoe zeg je nee tegen het ov?
Ik ben geboren met een lastig gen. Regelmatig interpreteer ik de werking van producten verkeerd. In parkeergarages rijd ik steevast tegen de richting in, ik worstel met verpakkingen en in software vind ik binnen een minuut de bug. Altijd doe ik iets wat de makers niet verwachten. Ook het openbaar vervoer is voor mij één grote puzzel.
Ik ben geboren met een lastig gen. Regelmatig interpreteer ik de werking van producten verkeerd. In parkeergarages rijd ik steevast tegen de richting in, ik worstel met verpakkingen en in software vind ik binnen een minuut de bug. Altijd doe ik iets wat de makers niet verwachten. Ook het openbaar vervoer is voor mij één grote puzzel.
Ik snap niets van tabellen met vertrektijden, altijd is er een uitzondering. Of plaats mij in een metrostation en ik reis steevast in de verkeerde richting. Maar door de nieuwe app van de Nederlandse Spoorwegen ben ik sinds kort een groot liefhebber van de trein. De app leidt mij als een ware geleidehond door heel Nederland. Van voordeur tot eindbestemming, altijd weet ik precies wat ik moet doen. Autoloos reizen is ineens een stuk aantrekkelijker.
Maar helaas is de NS een eenzame publieke ster. Zo was ik vorige week op wandelvakantie in Limburg. Met rugzak te voet door het prachtige mergelland. Na een paar dagen kwamen de blaren en mijn partner en ik besloten om het laatste stuk de bus te nemen, van hartje Maastricht naar Cadier en Keer. Ik vraag OV9292 om een reisadvies - u kent hem vast, de app met de jaren ’80 vormgeving. Gegevens invoeren is makkelijk, maar de resultaten vormen een brei aan informatie. En heb je bijna je connectie gevonden dan verdwijnt alle informatie, want het is tijd voor reclame. Telkens weer. Ook is het reisadvies niet actueel, want het busverkeer blijkt gestremd. Misschien hebben ze liever dat je belt. Voor een tarief van maximaal 18 euro per gesprek lijkt me dat behoorlijk lucratief. Laat maar, we gaan te voet verder.
Wil je mensen verleiden om de auto te laten staan, maak dan de duurzame optie de meest aantrekkelijke. Bied niet alleen een goede trein- of busverbinding, maar maak het gebruik ervan zo eenvoudig mogelijk. Een goed reisadvies is een vereiste. Apps zijn daarbij reuzehandig, mits ze goed doordacht zijn. Om die te ontwikkelen moet je leren kijken door de ogen van je doelgroep. Kies bij voorkeur voor verstokte automobilisten en betrek hen vanaf het begin bij de ontwikkeling van je software. Juist voor incidentele gebruikers ligt de lat erg hoog. Laat hen daarom ieder functiepunt zorgvuldig beoordelen.
Wat geldt voor reis-apps is breed toepasbaar. Maak het gebruik je diensten aantrekkelijker met gebruiksvriendelijke software. Helaas zijn veel sites en apps van publieke diensten ontwikkeld door mensen die hun eigen vakgebied veel te goed kennen. Door experts die zich steeds moeizamer kunnen verplaatsen in hun doelgroep. En dat merk je als gebruiker. Juist als jij snel iets wilt weten of regelen werkt de techniek tegen. Treed als opdrachtgever daarom uit je glazen stolp en vraag gebruikers om jou te helpen bij de ontwikkeling. Samen kom je echt verder. En wees niet te snel tevreden: knettergoed of deleten!
Tot slot nog een reisadvies voor de directie van OV9292: stuur alsjeblieft je hele ontwikkelteam met de bus op studiereis van Kuttingen via Slijkplaat naar Uffelte, waarbij ze alleen hun eigen app mogen gebruiken. En om enige barmhartigheid te tonen: ze mogen terugreis de trein en de NS-app gebruiken. Ik ben benieuwd hoe snel ze hun nieuwe app gereed hebben.
René Notenbomer
Lees hier meer columns van René Notenbomer
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
NS app? (geeft ook bus-reisadvies)
Gebruik zelf liefst de NS app, geen dubbele apps meer op mijn telefoon en fijne app (zie je ook gelijk je reisgegevens op je OV-kaart)