Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Wegbeheerders en markt testen Amsterdams verkeer

Met een verkeersproef rondom Amsterdam willen wegbeheerders als provincies en gemeenten een beter inzicht krijgen hoe ze beter kunnen samenwerken met elkaar en met marktpartijen om het verkeer beter door te laten rijden, en de uitstoot van het verkeer te verminderen.

09 december 2019
navigatie.JPG

Met een verkeersproef rondom Amsterdam willen wegbeheerders als provincies en gemeenten een beter inzicht krijgen hoe ze beter kunnen samenwerken met elkaar en met marktpartijen om het verkeer beter door te laten rijden, en de uitstoot van het verkeer te verminderen.

Praktijkproef

Deze maand starten de gemeente Amsterdam, provincie, Rijkswaterstaat en de nationale Databank Wegverkeersgegevens, samen met een aantal techbedrijven, de Praktijkproef Amsterdam (PPA), waarin zoveel mogelijk gegevens van wegbeheerders over congestie, verkeersmaatregelen en werkzaamheden worden gebruikt om de verkeersgebruiker snel voor te lichten over de situatie op de weg, en alternatieve routes voor te stellen.

Congestie

Dat lijkt op het oog niet anders dan een gangbaar navigatiesysteem, maar het gaat wel degelijk een stuk verder. Huidige navigatiediensten gebruiken vaak de eigen data van aangesloten gebruikers om eventuele congestie te signaleren. Navigatie-advies is daarom reactief: het bestaat voornamelijk uit het vermijden van de files die er al staan. In de Amsterdamse proef wordt juist geprobeerd om routeadvies te geven op een berekening van de filekansen, door real-time verkeersadvies te combineren met data uit het verleden, en een analyse te maken. Als daaruit blijkt dat er een kan op een file is, dan krijgen (test)gebruikers een alternatieve route.

Delen

Bijzonder in de proef is de samenwerking met marktpartijen als Be-Mobile (Flitsmeister), TomTom en BrandMKRS die de nieuwe dienst gaan aanbieden. De wegbeheerders in de Amsterdamse regio werken al langer samen in het uitwisselen van informatie en het maken van afspraken over wegwerkzaamheden, maar deelden die data nog niet met commerciële partijen.

Diensten

De Amsterdamse proef is onderdeel van een breder EU-project in vier Europese steden (naast Amsterdam ook Antwerpen, Kopenhagen en München), Socrates2.0, die de technologische mogelijkheden en de beter uitwisseling van data tussen publieke en private partijen wil onderzoeken. Zo kunnen overheden zien of zo’n samenwerking ook daadwerkelijk tot verbeterde diensten voor weggebruikers leidt. Voor de proef in Amsterdam zijn de partners nog op zoek naar testgebruikers voor het systeem.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie