Advertentie
financiën / Nieuws

Dat rekenkamerrapport? Euh, in de la misschien

B&W van De Wolden gaat rekenkamerrapporten ‘helder vertalen’ richting ambtelijke organisatie. Dat om het wegzakken ervan te voorkomen.

22 april 2022
Rekenkamer-shutterstock-131206217-2.png
Shutterstock

Het is triest maar waar: de rekenkamercommissie van gemeente De Wolden stelt na eigen onderzoek vast dat hun rapporten en aanbevelingen iets te vaak in de la belanden. Burgemeester en wethouders beloven beterschap.

Instituutssecretaris bij de Technische Universiteit Delft

TU Delft
Instituutssecretaris bij de Technische Universiteit Delft

Vergunningverlener APV en Bijzondere wetten

Gemeente Midden-Delfland
Vergunningverlener APV en Bijzondere wetten

De rekenkamercommissie was er al niet gerust op en nu is daar de bevestiging van de bange vermoedens. Uit onderzoek naar wat er nou eigenlijk met de aanbevelingen van vijf rapporten uit de periode tussen 2015 en 2020 gebeurde, blijkt dat sommige ervan snel in de vergetelheid raken.

Uit beeld

‘Alle rapporten en aanbevelingen lopen het risico te verdwijnen uit het actuele gesprek over beleid en uitvoering in de organisatie en bij raad en college. Dit gebeurt wanneer raads- en collegeleden in een nieuwe collegeperiode deels of geheel veranderen’, aldus de onderzoekers. ‘Ook ambtelijk zijn er regelmatig wisselingen in de formatie. Mede daardoor verdwijnt (kennis van) het rapport uit beeld.’

Uitvoering stagneert

De rekenkamerrapporten vallen in de Drentse gemeente doorgaans wel in goede aarde, maar echt veel werk van de aanbevelingen die erin staan wordt er niet altijd gemaakt. ‘De rekenkamerrapporten worden in de ambtelijke organisatie, raad en college niet (altijd) besproken na het formele moment van de oplevering. Nieuwe medewerkers op de afdeling communicatie kennen het rekenkamerrapport bijvoorbeeld niet en dit is geen deel van het inwerkmateriaal. Nieuwe raadsleden krijgen rapporten niet die zijn opgeleverd in eerdere raadsperiodes, ook wanneer de aanbevelingen uit deze rapporten nog niet allemaal zijn opgevolgd. Daarmee stagneert de uitvoering van de aanbevelingen’, zo constateren de onderzoekers.

Prioriteit

Soms worden de conclusies van de rapporten wel en soms niet overgenomen in het bestaande of nieuwe beleid. Deels heeft dat volgens de rekenkameronderzoekers te maken met prioriteit en wisselingen in de ambtelijke organisatie. Gevolg is dat aanbevelingen niet allemaal opvolging krijgen.  Zo zijn bij een rapport over inkoop nog niet alle aanbevelingen opgevolgd, en is ‘niet helder of de ambitie nog bestaat om dit te doen.’

Van het college verwacht de rekenkamercommissie dat, indien ze de aanbevelingen overneemt, de werkwijze die daaruit volgt meetbaar maakt. Dan valt er beter op de sturen en voorkomt het college ‘het wegzakken van de aanbevelingen.’ Ook dienen rekenkamerrapporten beter onder de aandacht van ambtenaren worden gebracht, onder andere door ervoor te zorgen dat ze in na oplevering in de ambtelijke organisatie ook daadwerkelijk worden besproken.

Vertaling

De rekenkamercommissie steekt evenwel ook de hand in eigen boezem. Bij nader inzien vinden de onderzoekers dat hun aanbevelingen een slag concreter mogen worden opgeschreven. Het college heeft in elk geval vast beloofd ervoor te zorgen dat de rapporten voortaan op een heldere wijze te vertalen richting ambtelijke organisatie. Bovendien krijgen de rapporten ‘een aparte tegel’ op het intranet van de gemeente.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ton Voortman
Is het niet beter dat de raad beterschap belooft? Het is toch uiteindelijk de gemeenteraad die de conclusies en aanbeveling al dan niet overneemt en bepaalt wat er mee gedaan wordt, en daar vervolgens op toeziet? In mijn tijd als voorzitter van een rekenkamercommissie zaten we daar ook zelf bovenop.
Advertentie