Gemeenten betalen te veel voor 14+
De kosten voor de ontwikkeling, uitrol en exploitatie van het 14+netnummer zijn lager dan geschat omdat met name de contractkosten voor het 14+ platform na de aanbesteding van 2011/2012 en de overgang naar een nieuwe leverancier lager uitpakten.
Voor het 14+ netnummer werd in 2010 1,9 miljoen euro, en vanaf 2011 structureel 2,1 miljoen euro uit het gemeentefonds gehaald. Dat is te veel: 1,5 miljoen euro per jaar blijkt voldoende.
Daarnaast is tot en met 2014 een bedrag van 1,2 miljoen euro over. Een en ander blijkt uit onderzoek van gemeentefondsspecialist Jan Verhagen op verzoek van Binnenlands Bestuur. In het voorjaar van 2015 maakt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een eindafrekening, waarbij het precieze bedrag wordt vastgesteld.
De kosten voor de ontwikkeling, uitrol en exploitatie van het 14+netnummer zijn lager dan geschat omdat met name de contractkosten voor het 14+ platform na de aanbesteding van 2011/2012 en de overgang naar een nieuwe leverancier lager uitpakten. Daarnaast kwam de bezetting van het 14+ netnummer-team bij VNG/KING (het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) pas in de tweede helft van vorig jaar op het gewenste niveau.
Tijdens het bestuurlijk overleg van 1 december 2008 met het rijk werd afgesproken dat eind 2011 alle gemeenten een 14+ netnummer zouden hebben. Dat streven is niet gehaald; gemeenten zijn veel later aangesloten op 14+ dan gepland. Ook de tussentijds bijgestelde ambitie tot ‘op 1 januari 2015 alle gemeenten een 14+ netnummer’ lijkt niet volledig te worden gehaald.
In 2006 kregen de eerste gemeenten een 14+netnummer. Op 1 januari 2014 was ongeveer drie kwart van de gemeenten – operationeel of technisch – aangesloten. Medio oktober 2014, waren 190 gemeenten operationeel en 187 gemeenten technisch aangesloten. Bij 15 gemeenten is KING bezig met de implementatie en 11 gemeenten blijken nog in de zogeheten intake-fase te zitten. Dat betekent onder meer dat gemeenten – via het gemeentefonds – al vijf jaar aan het 14+ netnummer bijdragen, zonder het in veel gevallen daadwerkelijk te hebben.
Doorontwikkeling
Van 2015 tot en met 2018 verwacht de VNG per jaar iets meer dan 1 miljoen euro nodig te hebben. Daarvan is 650.000 euro voor beheer en exploitatie, 280.000 euro voor productmanagement 90.000 euro voor doorontwikkeling en 50.000 euro overig. In 2019 en 2020 zijn de verwachte kosten voor beheer en exploitatie 950.000 euro en de verwachte totale kosten dus ruim 1,3 miljoen euro. Het contract met de leverancier loopt maximaal tot en met 2020. Gemiddeld is dat voor 2015 tot en met 2020 bijna 1,2 miljoen euro. Inclusief btw en opdrachtgeverskosten is dat 1,5 miljoen euro per jaar.
Het geld voor doorontwikkeling is vooral bedoeld voor onderzoek naar de haalbaarheid ervan, bijvoorbeeld voor spraakherkenning, voor één nummer (1400) voor de hele overheid en voor koppeling met mobiele apps en websites. De concrete uitwerking daarvan is nog niet in de 1,5 miljoen euro opgenomen. Voor complexere doorontwikkeling kan de bijdrage van 1,5 miljoen euro de komende jaren dus nog stijgen.
De VNG stelt voor de overblijvende structurele 600.000 euro niet terug te geven aan de gemeenten maar te gebruiken voor innovatie van de digitale samenwerking. Het incidentele overschot van 1,2 miljoen euro wil de VNG ook houden, en gebruiken voor Innovatie Digitale samenwerking gemeenten, beheer en behoud van de Operatie NUP en beheer van de monitor sociaal domein.
25ct per telefoontje
In 2013 is er bijna 9 miljoen keer gebeld naar een 14+ netnummer. Het 14+ netnummer kost de gemeenten daarmee omgerekend ongeveer 25 eurocent per keer dat het is gebeld aan kosten voor VNG/KING – los van de eigen gemeentelijke kosten. Daarbij zijn er nog problemen bij gemeenten die meerdere netnummers hebben; hun inwoners moeten soms 14+ plus een ander netnummer – niet hun eigen netnummer – intoetsen. Ook zijn er problemen als gemeenten taken hebben uitbesteed aan andere gemeenten.
Reacties: 19
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Kan iemand me het nut van dit nummer uitleggen?
En verder sluit ik mij aan bij ieder ander die het een nutteloze en zinloze operatie vindt: dat is het namelijk ook.
Elk bedrijf met zo'n bereikbaarheid was al lang failliet.
En dan de prijs € 0,25 per telefoontje, je gelooft het niet als je het ziet.
En voor degenen die niet weten waar het 14+netnummer voor is: voorheen moest je voor alle vragen aan de gemeente verschillende nummers bellen. En nu nog maar één.
Jan Willem Jurg
Hoofd Communicatie KING
Dit betekent niet dat 99% van de gemeenten zat te wachten op een 14+ nummer, nee zeker niet!!
Net zo als dat we niet zaten te wachten op een stelsel van basisregistraties. Kost mijn gemeente klauwen vol geld en ik zie op dit moment geen meerwaarde voor onze organisatie en onze inwoners.
Leer eens luisteren naar de mensen die hiermee geconfronteerd worden!!!!!
Differentiatie in nummers is niks vreemd, grote bedrijven als KPN, UPC, ZIGGO en noem ze maar op doen niks anders. Ik voorspel een 28 + nummer voor bepaalde diensten (loket) en het oude 14+ voor overige zaken.
En als je dan nog verder doordenkt... Welk fossiel belt er tegenwoordig nog met een gemeente. Alles kan via mail, twitter, of internet. Laten we de droom van augmented reality (of hoe het ook heten mag) snel vergeten, laten we dat maar met alles doen als het geen geld oplevert!
Pas als het volledig ingeburgerd is en alle bug's zijn er uit lijkt het mij verstandig om als gemeente over te stappen, dat wordt min of meer nog verwacht van ons ook. We zijn geen bedrijf dat geld moet maken, die moeten mee om de boot niet te missen. Een burger komt toch wel en wil graag snel en goed(koop) geholpen worden. En als dat inhoud dat hij/zij daarvoor op een bepaalde manier moet handelen dan moet dat maar.