Harde kritiek Rekenkamer op vorige GS Limburg
Een groot deel van de doelen van het vorige college van Gedeputeerde Staten van Limburg (CDA/PvdA) zijn niet behaald, concludeert de Zuidelijke Rekenkamer na een analyse van de Jaarstukken 2010 op verzoek van PS.
Worden
In haar jaarverslag stellen GS dat van de 56 opgenomen doelstellingen één in onvoldoende mate is gerealiseerd en eind 2010 de meeste doelstellingen grotendeels worden gerealiseerd. De Rekenkamer concludeert na analyse van de toelichting echter dat slechts drie doelstellingen daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Drie doelstellingen worden gerealiseerd, 39 grotendeels gerealiseerd. De Rekenkamer wijst op het woordje “worden”, dat naar de toekomst verwijst. Wanneer deze doelstellingen wel volledig gerealiseerd zijn en welke inspanningen daarvoor nodig zijn wordt niet duidelijk.
Onvoldoende
Met de gekozen formuleringen (als “gedeeltelijk gerealiseerd”, “wordt naar verwachting gedeeltelijk gerealiseerd” of “wordt gedeeltelijk gerealiseerd”) kan geen oordeel worden uitgesproken over de mate van doelbereik en de geleverde prestaties in de periode 2007-2011. ‘De conclusie van GS dat bepaalde doelstellingen (grotendeels) worden gerealiseerd, wordt niet of onvoldoende onderbouwd en voldoet daarmee niet aan de eisen van een adequate verantwoording.’ Piet de Kroon, directeur-secretaris van de Zuidelijke Rekenkamer, viel op dat er “heel veel onzekerheid” zit in de manier van formuleren. ‘De formuleringen van GS zijn vrij zacht, maar in de stukken wordt die omschrijving niet altijd verantwoord of onderbouwd.’
Fouten
Verder concludeert de Rekenkamer dat GS in de programmaverantwoording de controlerende rol van PS onvoldoende serieus hebben genomen. PS kunnen die controlerende rol zo niet vervullen. Daar bovenop stelt de Rekenkamer dat er ten opzichte van haar onderzoek van 2007 geen sprake is van verbetering. Dat blijkt onder meer uit het feit dat (tekstuele) fouten zich jaar op jaar herhalen.
Niet transparant
Tot slot bekritiseert de Rekenkamer de meldingen van doorgeschoven posten of onderbesteding. PS kunnen het onderscheid “niet transparant” vaststellen en dat “knaagt” aan haar budgetrecht. De exacte totale omvang van onderbesteding en doorgeschoven posten is niet vast te stellen, maar in de analyse van de Rekenkamer blijkt dat het om aanzienlijke bedragen gaat (meer dan 100 miljoen). Vooruitbetaalde bedragen waarvoor de prestatie nog moet worden geleverd (64 miljoen) en nog te besteden bedragen (172 miljoen) zijn ook omvangrijk. Deze bedragen zijn gereserveerd en kunnen niet voor andere zaken worden gebruikt. De Rekenkamer denkt niet dat de beleidsdoelen in de eerste vier maanden van 2011 wel gehaald worden en vindt dat de conclusie van GS dat de doelstellingen van 2007-2011 zijn of nog worden gerealiseerd niet wordt geconcretiseerd of onderbouwd.
Lessen
In De Limburger noemt VVD-gedeputeerde Mark Verheijen de plannen ambitieus en vindt het begrijpelijk dat ze niet binnen vier jaar zijn afgerond. ‘Wij hebben het voordeel dat veel zaken op de rails staan. Het gros van de projecten ligt vast, en zullen we uitvoeren. Afspraak is afspraak’, aldus Verheijen. Hij wil lessen trekken uit de kritiek van de Rekenkamer en minder maar heldere doelen stellen die achteraf controleerbaar zijn. De rekenkamer roept PS op om, juist aan het begin van de nieuwe bestuursperiode, hun stempel op de inrichting van de begroting 2012 en verder te drukken.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.