Advertentie
financiën / Nieuws

Gemeenten moeten markt uit slop trekken

De markt zit in het slop en heeft al lange tijd te maken met achteruitlopende bezoekersaantallen. Het is onder meer aan de gemeenten om de markt een boost te geven. Dat zegt Henk Achterhuis, voorzitter van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).

26 juli 2011
Minder geld
Achterhuis zegt dat naar aanleiding van de situatie in Rotterdam, waar volgens de lokale PvdA de markten het dit jaar met een miljoen bezoeken minder moeten doen dan vorig jaar. Ook geven bezoekers minder geld uit. De partij heeft het stadsbestuur maandag gevraagd welke actie het gaat ondernemen om de markt aantrekkelijker te maken.

Geen wc's
Oorzaken van de afnemende belangstelling zijn volgens de PvdA een verminderd gevoel van veiligheid en een gebrek aan faciliteiten, zoals zitplekken en wc's.

Niets doen
Achterhuis vindt dat gemeenten moeten nadenken over de toekomst van de markt. ,,Niets doen is geen optie," aldus de CVAH-voorzitter. ,,Gemeenten bepalen hoe de markt eruitziet en wat er verkocht wordt. Zij moeten nu keuzes maken, bijvoorbeeld voor een meer bedrijfsmatige aanpak.

Gezelligheid terug
Maar ook marktkooplui zelf hebben een aandeel, vindt hij. ,,Die moeten niet met een sigaar in de mond op een sinaasappelkistje gaan zitten. Ze moeten zelf de gezelligheid op de markt terugbrengen", zegt Achterhuis.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J van Epskeuten
Hoezo ondernemerschap? Marktkooplieden zouden zelf het initiatief moeten nemen ipv de gemeente.
Als je toch iets gezamenlijks wilt doen: richt dan een coöperatie op, zorg voor een goed bestuur. Gemeente kan daarin (financieel) bijdragen. Want de markt is natuurlijk wel economische bedrijvigheid en het is een prima opstap voor economische zelfstandig van eigenwijze types die niet onder een baas kunnen werken.
CL / Bedrijfs- en marketingstrateeg
Geen enkele ondernemer noch bedrijfstak verdient het om gestimuleerd te worden uit de algemene middelen. Tenzij er een aantoonbare businesscase is en er een plan is hoe het geld terug komt + marge. Klagen over schoonmaak en faciliteiten. Bij een landelijke omzet van 3mrd/jaar is er best budget voor door de marktkooplieden georganiseerde initiatieven/faciliteiten. Waar het alleen aan schort is samenhang en cohesie. Wederzijdse loyaliteit en begrip. Op de markt concurreert iedereen met elkaar, terwijl samenwerken om een vuist te maken tegen de discounters (aldi/lidl) veel logischer zou zijn. Een onmogelijke opgave echter zonder mentaliteitsverandering. En bovendien.... misschien nemen de bezoekersaantallen af... maar het model van de markt werkt al honderden jaren. Actiepunten voor nu.... markten betalen hun eigen beveiliging, calamiteitenverzekeringen, schoonmaak en faciliteiten... maak ze zelf verantwoordelijk voor de experience aan de consument. Kosten worden per strekkende meter kraam omgeslagen. Zat ideeën.
Niek / jurist
De markt heeft zijn langste tijd gehad en daar helpt geen moedertje lief aan. Typisch is dan weer de reactie van de "vrije jongens" dat de overheid het maar weer moet oplossen. Maar we leven in de 21e eeuw en een nieuwe markt in de vorm van Internet. Dat dwingt gemeenten om te herbezinning op het fenomeen markten. Dat wordt anno 2011 helemaal actueel nu de gemeenten 10% moeten bezuinigen en er bij de organisatie van de markten altijd dik geld bij moet (tenminste wanneer je bedrijfsmatig calculeert als gemeente), parkeerplaatsen kost, en het verkeer in de war stuurt. De gemeente kan beter aan de rand van het koopgebied een rij vaste stalletjes neerzetten die elke dag van de week door weer andere kooplui worden bezet. Dat levert een leuk en verrassend aanbod op maar omdat ze er maar 1 dag in de week staan, stoten ze niet het brood uit de mond van de in de winkels gevestigde bedrijven.
Advertentie