Advertentie
financiën / Nieuws

Payrollers over vier jaar niet meer welkom bij gemeenten

De cao-partijen roepen werkgevers op om te kijken naar meer flexibele inzet van hun eigen medewerkers.

22 november 2023
Payroll
Shutterstock

Het is één van de onderhandelingsresultaten voor de nieuwe cao gemeenten: per 1 januari 2028 is het over en uit met de inzet van payrollers op de gemeentelijke werkvloer.

Senior beleidsmedewerker tegengaan van ondermijning en weerbare overheid

Provincie Utrecht
Senior beleidsmedewerker tegengaan van ondermijning en weerbare overheid

Burgemeester

Gemeente Dordrecht
Burgemeester

Nieuwe cao

Behalve over een loonstijging van 6 procent de komende anderhalf jaar, zijn vakbonden en gemeentelijk werkgevers het als onderhandelende partijen eens over het opnemen van een bepaling in de nieuwe cao dat payroll als contractvorm over vier jaar niet meer wordt toegestaan. Bestaande contracten kunnen worden uitgediend, maar niet verlengd.

Krappe arbeidsmarkt

Het afschaffen van payroll, een constructie waarbij medewerkers niet in dienst zijn van de gemeente maar van een commercieel bureau, is onderdeel van het streven om de externe inhuur in gemeenteland terug te dringen.
Uit het meest recente onderzoek van A&O fonds Gemeenten blijkt dat die inhuur van externe krachten is opgelopen tot gemiddeld 17 procent van de totale loonsom. Daar is overigens wel een verklaring voor. Om in de huidige krappe arbeidsmarkt toch werk gedaan te krijgen, zien gemeenten geen andere mogelijkheid dan om medewerkers extern in te huren.

Ongewenste ontwikkeling

De cao-partijen zijn het er evenwel over eens dat de toename van externe inhuur een niet gewenste ontwikkeling is. Ze hebben afgesproken dat een arbeidsovereenkomst het uitgangspunt moet zijn en dat ‘waar mogelijk’ de externe inhuur naar aanvaardbare en verantwoorde proporties moet worden teruggebracht. Behalve de concrete afspraak dat payrolling wordt afgeschaft per 1 januari 2028, gaan ze de ontwikkelingen met betrekking tot externe inhuur de komende jaren – in elk geval tot en met 2025 – in de gaten houden. De gemeentelijke werkgever moet jaarlijks aan de ondernemingsraad een overzicht gaan leveren van de uitgaven aan externen.

Piek en ziek

Externen inhuren mag nog wel, maar het liefst alleen voor tijdelijke werkzaamheden en bij ziekte. De cao-partijen zeggen zich te realiseren dat organisaties voor werkzaamheden met bepaalde specialistische kenmerken en werkzaamheden van bepaalde duur (projecten) gebruik maken van inhuur. Toch roepen de cao-partijen werkgevers op om te kijken naar meer flexibele inzet van hun eigen medewerkers.

De achterban moet zich nog uitspreken over het onderhandelingsresultaat voor de cao gemeenten 2024-2025. De VNG houdt momenteel een raadpleging onder de gemeenten, de bonden doen dat onder hun eigen leden. De bedoeling is de nieuwe cao voor het einde van dit jaar formeel te bekrachtigen.

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 22 van deze week. (inlog)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Haha. Over 4 jaar pas. Waarom niet meteen?
Trouwens die 6% is weer een lachertje. Gemiddelde cao stijging: 8,2%.
https://www.awvn.nl/cao/nieuws/maandbericht-loonontwikkeling-2023/#:~:text=In%20oktober%202023%20kwamen%20nieuwe,hoge%20inflatiecijfers%20van%20vorig%20jaar.

Zitten ze weer lekker onder.
PJ Westerhof LL.M MIM
Ach gut!
Hoe moet dat nou met al die HRMers en communicatie-adviseurs die al jaren duur worden ingehuurd?

Overigens blijkt ook hier weer de politieke spraakverwarring.
Veel extern ingehuurde zelfstandig deskundigen laten hun administratie regelen via een payroll-bureau. Dat is om zich niet door de overheid te laten plukken via een ZZP-constructie, of door een uitzendbureau via een doorleenconstructie.

De overheid wil - zoals bekend - van twee walletjes eten. En de VNG werkt er aan mee.
Hans Bakker
Nederland is beter af als personeel niet als wegwerp artikel wordt beschouwd. Daar is de flexibilisering van de arbeidsmarkt mee begonnen, onder leiding van met name D66 en de VVD. Die flexibilisering is zeer ver doorgeschoten. Payroll, zzp etc. Nederland is Europees koploper in flexarbeid. Zover dat de groep zzp’ers daar nu terecht baat bij heeft. Nu keert dat zich tegen de werkgevers. Het is duur en kennis wordt niet vastgehouden. Althans, het is maar hoe je het bekijkt. De top kan er zelf belang bij hebben en geen moer geven om het eindproduct. Altijd makkelijk om mensen er zo uit te kunnen gooien. Voor Nederland is het niet goed. De vraag is echter of de werkgevers zo ver willen gaan om werknemers niet als wegwerp product te zien. Ik denk het niet. Dat past namelijk niet in de Nederlandse cultuur. Zolang we niet inzien wat onze cultuur is, zijn we alleen maar wat aan het schuiven.
Hielco Wiersma
Het tekort aan arbeidskrachten kan worden opgevangen door het invoeren van een werkweek op fulltimebasis van minimaal 38 uur per week voor iedereen. Daarnaast is het -behoudens uitzonderlijke situaties- wenselijk om de hoogte van (bepaalde) toeslagen te relateren aan een minimaal aantal werkuren per week. Bij één persoon bijv. 34-36 uur p/w en bij een huishouding van twee personen bijv. 68-72 uur p/w.
Advertentie