Advertentie
financiën / Nieuws

CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Het CDA wil dat opnieuw studie wordt gedaan naar de aanleg van een hogesnelheidslijn naar Duitsland, de zogenoemde hsl-Oost.

16 februari 2009

Andere kijk
Tweede Kamerlid Ger Koopmans van de grootste regeringspartij diende maandag tijdens overleg over het mobiliteitsbeleid met minister Camiel Eurlings (Verkeer) een verzoek in. Volgens Koopmans is er sinds 2001, toen plannen voor de HSL-Oost opzij werden geschoven, veel veranderd. Het CDA-Kamerlid stelt dat het aantal treinreizigers sterker is gegroeid dan verwacht. 'Ook hebben we inmiddels een andere kijk op de aanpak van CO2-uitstoot en hebben we liever dat mensen met de trein reizen dan met auto of het vliegtuig, als dat kan.'

 

Samenwerking
Verder is de economische samenwerking met Oost- en Midden-Europese landen zoals Polen en Tsjechië, groter dan verwacht. Dat geldt dan automatisch ook voor het zakelijk verkeer naar het oosten.

 

Snel regelen
De coalitiepartners PvdA en ChristenUnie steunen het verzoek en daarmee is er een Kamermeerderheid. ChristenUnie-collega Ernst Cramer is het meest enthousiast. Hij denkt dat de aanleg snel geregeld zou kunnen worden. 'Er is destijds al heel veel werk verzet, over het tracé en er ligt een milieueffectrapportage.' Met een snellere besluitvorming is aanleg vanaf 2020 mogelijk, met dien verstande dat de Duitsers het idee ook oppakken en aansluiting regelen voor de hsl-lijn.

 

Nieuw drama
De oppositie loopt allesbehalve warm voor het idee. De SP vindt dat tot 2020 beter meer geld gestoken kan worden in verbetering van het bestaande spoor in plaats van miljarden in 'een nieuwe hsl-drama'. Onderzoek lost knelpunten niet op, sneerde VVD'er Charlie Aptroot.

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans casteleijn / als lezer
In dit kader deel ik het standpunt van de SP.
Het ontbreekt op politiek niveau gewoon aan een duidelijke prioriteitsstelling bij de bouw van infrastructuur. Ook lijkt er sprake van een kennisleemte bij het Ministerie van V&W, gelet op het geblunder met de HSL-Zuid en de Betuwelijn.
Ik ben van mening dat een modernisering van het bestaande spoorwegnet, met een metro-achtige structuur in de Randstad, aangevuld met een verbindend lightrail en een hoogwaardig busnetwerk de hoogste prioriteit dient te krijgen.

Ik vind dat Nederland met de HSL out-of the box moet denken: onderhandel op EU-niveau en investereer in faciliteiten om Arnhem, Maastricht en Hengelo tot HSL-transferia in te richten. Hier dient men over te kunnen stappen op een frequent IC-net met treinen die op deeltrajecten 160 km p/uur rijden.
Een volledig HSL-net leidt binnen Nederland nooit tot een gunstige kosten-batenanalyse.


piet brontsema / org adviseur
uitstekend plan van koopmans, hij is nu bij de les. hierdoor ontstaat tegen geringe meerkosten een prima verbinding
Advertentie