Advertentie
financiën / Nieuws

Ict-kosten hoger in grote gemeente

Groter betekent zeker niet altijd goedkoper. Op ict-gebied blijkt er zelfs sprake van een schaalnadeel: hoe groter de gemeente, des te hoger de kosten. De ict-kosten per inwoner voor gemeenten met meer dan 100.000 inwoners liefst 17 procent hoger liggen dan voor gemeenten met een geringer inwonertal.

15 februari 2013

Groter betekent zeker niet altijd goedkoper. Op ict-gebied blijkt er zelfs sprake van een schaalnadeel: hoe groter de gemeente, des te hoger de kosten.

Uit de meest recente benchmark van M&I/Partners blijkt dat de ict-kosten per inwoner voor gemeenten met meer dan 100.000 inwoners liefst 17 procent hoger liggen dan voor gemeenten met een geringer inwonertal: bij 100.000+ gemeenten zijn de ict-kosten 82 euro per inwoner, bij 100.000- gemeenten 70 euro. Hoezo schaalvoordeel van grote gemeenten?

Forse ambtelijke formatie

Het verschil kan deels worden toegeschreven aan het gegeven dat grote gemeenten – in tegenstelling tot kleinere – een forse formatie informatiemanagement hebben. Dat zou onder andere noodzakelijk zijn vanwege de zogeheten complexiteit van een grotere gemeente. Kwaliteitsverschil in informatiemanagement en het niveau van de ict-dienstverlening spelen eveneens een rol. De continuïteit en
betrouwbaarheid is groter dan bij kleinere gemeenten.

Afstemmingsbureaucratie

‘Hoe groter een gemeente, des te groter is wat ik maar noem de afstemmingsbureaucratie’, zegt Jos Smits (M&I/Partners). Dat blijkt niet alleen uit ons onderzoek, maar ook uit dat van Berenschot en de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Het vermeende voordeel van schaalvergroting – dat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken telkens schetst – doet zich ook niet voor op ict-gebied. Dat schaalvoordeel houdt bij heel erg veel disciplines ergens op rond de 80.000 inwoners. Op één kostenaspect scoren de kleinere gemeenten hoger: softwarekosten. Dat komt doordat grote gemeenten meer zelf doen en kleine gemeenten via softwarediensten relatief meer uitbesteden. ‘Vaak tegen heel veel geld’, zegt Smits. ‘Ze betalen zich blauw.’

Haalbaarheidsstudies samenwerkingsverbanden

Sommige kleine gemeenten zijn juist veel goedkoper uit, maar dan is de kwaliteit er volgens hem ook naar. Schaalvoordeel is volgens Smits – die haalbaarheidsstudies verricht voor samenwerkingsverbanden – alleen te halen op het vlak van automatisering. ‘Grof gezegd, op de aanschaf van computers. Complexer wordt het als je samen dezelfde applicaties wil. Dan komt toch de lokale autonomie in het geding. Dezelfde applicatie vereist namelijk van de samenwerkende gemeenten afstemming van het primaire proces. Waar 95 procent van je beleid al door het rijk wordt bepaald, hou je als individuele gemeente dan helemaal weinig beleidsvrijheid meer over.’

Jaarrekeningen

Het bureau M&I/Partners houdt aan de hand van jaarrekeningen al bijna een decennium lang de werkelijk gedane ict-uitgaven van gemeenten in het oog. Volgende maand start benchmark nummer 10.

Lees het hele verhaal in Binnenlands Bestuur nummer 3 van 2013.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rob Haans
Er wordt in de reacties gesteld dat de dienstverlening bij grotere gemeentes beter is. Dit wordt echter niet onderbouwd. Het zou wel mooi zijn als dat in een dergelijk onderzoek meegenomen wordt. Dat continuïteit en betrouwbaarheid er op vooruit gaan bij schaalvergroting zijn ook aannames.



Maar het punt van dit onderzoek is de vraag of dat het doel is van grote investeringen in ICT-schaalvergroting. Uiteindelijk het de gedachte dat samenwerken en schaalvergroting tot kostenvoordelen leidt en dat is dus per definitie niet zo.
Erik Jonker
Volgens mij moet je bij een benchmark ook een relatie leggen met de kwaliteit van producten/diensten die je er vervolgens mee levert. Als de gemiddelde ICT-kosten hoger zijn maar ook de kwaliteit van de dienstverlening is dat ook, dan zal dat niemand verwonderen. Mijn perceptie is ook dat niveau van de dienstverlening in grotere steden hoger is. In de tekst wordt ook vermeld dat continuiteit en betrouwbaarheid groter zijn in grotere gemeenten.
Paul Gelderman / Partner Coppa Consultancy
Verbaast me niets. Van 1996 tot en met 1999 heb ik bij mijn toenmalige werkgever de Trendrapportage Gemeentelijke IT (let op de C was nog niet in de picture) tweejaarlijkse uitgebracht in opdracht van de VNG. Daarin konden wij al constateren dat middelgrote gemeenten (ik geloof toen 28.000 - 45.000 inwoners) het meest kostenefficiënt te werk gingen op IT-terrein. Geen last van onkunde door te kleine know-how en aan de andere kant geen belemmeringen door grootschalige bureaucratie zoals die binnen de Overheid veel voorkomt. Leuk dat we hier weer in bevestigd worden....
Huub Reulen / Projectmanager A2 samenwerking I&A
De ICT kosten per gemeente vergelijken zonder hier bij te kijken naar de totale kosten van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit (dienstverlening en bedrijfsvoering) is natuurlijk appels en peren vergelijken. ICT is geen doel op zich maar moet de gewenste dienstverlening en bedrijfsvoering ondersteunen. De "opbrengsten" van ICT investeringen moeten dan ook resulteren in betere dienstverlening of de bedrijfsvoering. Als voorbeeld de banksector waar ICT kosten momenteel de grootste "kosten" post zijn maar ook geleid hebben tot een bijna volledig digitale bedrijfsvoering en dienstverlening met een structurele verlaging van de totale bedrijfsvoeringskosten.
Adriaan
@ Paul: helemaal mee eens



Kleinere gemeenten hebben ook geen ruimte voor het leger aan 'overhead' wat je bij grotere gemeenten nog wel eens ziet rond ICT. Veel adviseurs, managers en beleidsmensen waarvan geenszins helder is wat ze nu precies uitvoeren.



Met een beetje pech voor de belastingbetaler zijn dit dan ook nog mensen behept met flink wat ambitieus 'maakbaarheids'-denken en een neus voor complexiteit.



@ Eric/ Huub: voor een gedeelte is ICT natuurlijk als

water uit de kraan. Moet ik de kosten van een bureaustoel of extra raam in mijn kamer ook vertalen naar 'betere' dienstverlening? Nee toch?



Probleem is juist dat vaak in naam van dienstverlening te dure en complexe ICT projecten van de grond worden getild terwijl simpele oplossingen voldoen.



Mijn perceptie is overigens juist dat het niveau van dienstverlening bij kleinere gemeenten hoger is, maar ik ben wel benieuwd naar onderzoek hieromtrent.

Advertentie