Advertentie
digitaal / Nieuws

Slechts marginale verlaging regeldruk burgers

De overheid zet elektronische dienstverlening in voor de vermindering van administratieve lasten voor burgers. Maar die reducties blijken nogal marginaal.

20 oktober 2011

'E-overheid vermindert regeldruk voor burgers', meldt het ministerie van BZK in een persbericht. Maar de reducties van de administratieve lasten voor burgers zijn nogal marginaal, blijkt uit het rapport van SIRA Consulting waar het ministerie naar verwijst.

NUP

Het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en E-overheid (NUP) is voor dit kabinet een middel om de regeldruk voor burgers vanaf 2012 met 5 procent per jaar te verminderen, naast een vereenvoudiging van de regels. De NUP-bouwstenen, zoals de gemoderniseerde GBA, de BAG en DigiD, zullen het voor de bruger makkelijker en goedkoper maken om zaken af te handelen met de overheid, is het streven. Maar de cijfers uit het SIRA-onderzoek voorspellen veel minder besparingen.

7 Procent

In de tien jaar tijd tussen de uitgangspositie op 1 januari 2005 en januari 2015 (het moment dat de NUP-onderdelen volgens het nieuwe i-NUP-programma in gebruik moeten zijn genomen) voorziet SIRA een reductie van in totaal 7 procent van het aantal uren dat de gemiddelde burger jaarlijks kwijt is aan overheidsbeslommeringen. De handelingen rond bijvoorbeeld paspoortaanvraag, uitkering of indicatie vergen in totaal dan nog 76 miljoen uur. Daarvan is overigens 4 procent al voor de huidige kabinetsperiode gerealiseerd. In kosten gerekend is er in die tien jaar slechts een reductie van 0,2 procent. In het meest optimistische scenario (alle NUP-voorzieningen beschikbaar en optimaal gebruik door de burger) zijn die percentages over dezelfde periode van tien jaar respectievelijk 8 procent en 0,3 procent.

Weinig
"Ik vind het inderdaad heel weinig als je bedenkt dat in het bestuursakkoord is opgenomen dat de gemeenten 100 miljoen euro moeten gaan investeren in de e-overheid", zegt organisatieadviseur dr Marcel Hoogwout, gepromoveerd op 'De rationaliteit van de klantgerichte overheid'. "Ik vind het tegenover gemeenten ook lastig die investeringen hard te maken." Hij denkt dat de winst toch vooral zit in het effectiever maken van de overheid zelf. Hoogwout ziet dat lastenverlichting nodig is en dat 5 procent jaarlijks zeker haalbaar is, maar "zolang er beleid wordt gevoerd komen er ook steeds weer nieuwe regels bij."

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie