Advertentie
digitaal / Nieuws

'Privacy is geen gepasseerd station'

Het Burger Service Nummer (BSN) mag van de gemiddelde burger niet zomaar overal gebruikt worden en hetzelfde geldt voor het paspoort en de bijbehorende vingerafdruk. Privacy is voor de gemiddelde burger helemaal geen gepasseerd station, blijkt uit een onderzoek van ECP-EPN voor de WRR.

26 november 2010

BSN

De verkennende studie ' Over de rolverdeling tussen overheid en burger bij het beschermen van identiteit' (onderdeel van een in februari 2011 uit te brengen WRR-rapport) is een onderzoek naar wat burgers eigenlijk vinden van wat er met hun identiteitsgegevens gebeurt en kan gebeuren. Het BSN kan bijvoorbeeld op steeds meer plaatsen worden aangetroffen, zoals bij zorgverzekeraars. Ook staat het BSN op het paspoort vermeld en omdat paspoorten vaak worden gekopieerd of digitaal opgeslagen kan de relatie tussen persoonsgegevens en BSN steeds vaker gelegd worden – ook door partijen buiten de overheid. Het merendeel van de respondenten uit het onderzoek wil dat die vorm van BSN-gebruik aan banden wordt gelegd. De respondenten zijn ook tegen het gebruik van de vingerafdruk in het paspoort door de zorgsector en het bedrijfsleven. De huiver daarover bij burgers is groot. De overheid moet er dus nu al goed op toezien dat alleen de overheid zélf die vingerafdruk gebruikt.  

 

Registratie

Patiënten-, leerling- en kinddossiers, de overheid slaat steeds meer gegevens over burgers digitaal op en koppelt deze gegevens. Burgers vinden dat doorgaans niet erg. Vooral de registratie voor gezondheidszorg en jeugdzorg scoren hoog. Bij onderwijs en overheidsdienstverlening vinden ze het minder belangrijk. Ongeveer 10 procent van de respondenten zegt expliciet tegen digitale registratie te zijn. Meer dan 60 procent is voor digitale registratie in het algemeen; in de gezondheidszorg vindt bijna 80 procent van de respondenten het goed.

 

Patiënten

Registratie is één ding, het gebruik van de gegevens een ander. Meer dan 80 procent van de burgers vindt dat professionals in jeugdzorg en gezondheidszorg de digitale gegevens van hun patiënten moeten kunnen inzien. Ruim 70 procent vindt dat betrokken ouders of de patiënt zelf de digitale gegevens moet kunnen inzien. Het gebruik van dezelfde gegevens voor bijvoorbeeld onderzoek of het verbeteren van dienstverlening stuit daarentegen op weerstand. Verreweg de meesten willen zelf inzage in de gegevens, de mogelijkheid gegevens te kunnen corrigeren en kunnen zien wie gegevens heeft veranderd of ingekeken. De strenge eisen die de Eerste Kamer in juli van dit jaar heeft gesteld op dat gebied zijn dus terecht, concludeert het rapport. 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

www.twitter.com/robincaron / Privacy-watcher
Mbt vingerafdrukken vind ik de vraagstelling suggestief, aangezien niet wordt gewezen op databank-opslag voor opsporingsdoeleinden.

De officiële juridische doelen van de Paspoortwet zijn nu: overal een paspoort kunnen aanvragen (sinds wanneer een probleem?), paspoortfraude bestrijden (kan met chip-opslag alleen) en opsporing van strafbare feiten (alle Nederlanders bij voorbaat verdacht in boevendatabank).

Art. 8 van het in Nederland geldende Europese Mensenrechten-verdrag staat echter schending van de privacy door (databank-)opslag van vingerafdrukken alléén toe als dit aantoonbaar NODIG is in een democratische samenleving. Dat is het vaste criterium van het Europees Hof in haar uitspraken over privacy. De kernvraag is dus niet óf opslag een privacyschending vormt, maar of deze te rechtváárdigen is.
Daarvoor moet worden voldaan aan voorwaarden zoals proportionaliteit, subsidiariteit (alternatieven) en veiligheidswaarborgen.
De overheid heeft zelf tegenover de Tweede Kamer al aangetoond dat opslag van biometrische gegevens buiten proportie is. Cijfers van de hiermee te bestrijden identiteitsfraude ontbreken. Overal een paspoort kunnen aanvragen is een oplossing voor een niet-bestaand probleem en verhoogt juist de kans op misbruik in kleine dorpen zonder paspoortfraude-specialisten._De (in eerste instantie) nog beperkte opsporingsdoelen (zwijgende verdachten identificeren via vingerafdruk-check met databank) blijken niet vaak voor te komen, aldus het vorige kabinet. Bovendien, als er een (minder privacy-schendend) alternatief beschikbaar is, moet dit in de plaats ervan worden gebruikt. En dat alternatief ís er: bijv. vingerafdrukken alleen opslaan op de chip in de pas/ID-kaart. Dat een databank nodig zou zijn om de juistheid van de daar opgeslagen biometrische gegevens weer te kunnen checken lijkt de nieuwste drogreden te zijn voor de databank.
Wie oplet, ziet dat alles er op gericht is een (latere DNA-)databank in te richten, terwijl chip-opslag voldoende is.
Heel opvallend is in dit verband dat andere Europese landen bewust afzien van databankopslag en zo ook hun doelen behalen.
Onze Nederlandse (databank-)opslag van biometrische gegevens voldoet daarom nu al niet aan de voorwaarden, is onnodig en mag daarom helemaal niet volgens het EVRM! Of het nu centraal gebeurt of decentraal bij gemeenten.
Het gemeentehuis is geen politiebureau! Ik roep alle gemeenten op de illegale opslag van biometrische gegevens te beëindigen.
JanB / burger
Die vingerafdrukken dienen uitsluitend gebruikt te worden om de identiteit vast te stellen in gevallen waar daar wettelijk gezien toestemming en aanleiding voor is, en verder *nergens* voor!
Jan / ICT'er
En o ja, we wisselen gegevens ook graag (zo niet nu dan in de toekomst) uit met de Verenigde Staten.
Mariska / juridisch medewerker
Wij hebben al een hele tijd een wet op de bescherming van persoonsgegevens en een "waakhond" die kennelijk ligt te slapen.
Onze overheid weet zich steeds weer aan deze regels te onttrekken die zij nota bene als wetgever ook zichzelf heeft opgelegd.
Paula
Met strenge eisen voor beveiliging en inzage ben je er nog niet. Uit een ander onderzoek (van het Rathenau) instituut blijkt bijvoorbeeld dat hoogopgeleide ouders al weigeren om vragen te beantwoorden voor het kinddossier en dat in Rotterdam 30.000 potentiële (let wel, potentiële) probleemkinderen heeft als je de registratie mag geloven? Daar zitten veel kinderen bij die helemaal nooit in de problemen zullen komen. Moeten we daar dan onze schaarse kinderbeschermers op zetten.

Het 'false positives' probleem heb je altijd als je op zoek gaat naar zeldzame gevallen in grote gegevensverzamelingen. Stel er wordt een supermarkt overvallen. Gaan dan alle vingerafdrukken worden nagetrokken in die centrale vingerafdrukken database? Is dan iedereen die daar op dit dag is geweest verdacht? Moeten al die mensen gebeld worden om te vragen of ze misschien iets hebben gezien? Is dat wel de beste manier om je politiecapaciteit in te zetten? Enzovoort.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Paula
Klopt wat je zegt, ik ben zo'n ouder die wel graag advies krijgt en ook blij is met vaccinaties, maar niet constant wil worden bewaakt of als potentieel probleemgeval benaderd.

Toen we dit kenbaar maakten, kregen we eerst wat weerstand: "Als wij die informatie niet van u krijgen, kunnen wij de continuïteit niet waarborgen". Oei, dat was even schrikken! Totdat wij antwoordden: "Maar is het niet onze taak als ouders om de continuïteit van het opgroeien van ons kind te waarborgen? Wij nemen daar graag zelf verantwoordelijkheid voor."

Na contact met iemand op een iets hoger niveau, werd onze wens wel gerespecteerd.

Maar daar moet je je dus een beetje hard voor maken, en dat zal slechts een minderheid van alle ouders doen. Het gevolg is dat we het in Nederland steeds normaler gaan vinden om gereduceerd te worden tot een radertje in de grote bewaak-bureaucratie van Big Brother. Daardoor neemt het begrip voor mensen die zelf nog wel echt sturing willen geven aan hun leven, bijna ongemerkt steeds verder af.
Eye Opener / ethicus

Information is the name of the game

Als eigenaar van een handelsinformatiebureau maakte ik negen jaar lang onderdeel uit van een groot informatienetwerk dat handelde in vertrouwelijke tot zeer geheime informatie afkomstig uit databanken. De privé- en bedrijfsgegevens werden verwerkt in rapporten van hoge kwaliteit c.q. waarde voor verhaals-, fraude-, achtergrond-, acceptatie-, alimentatie-, krediet-, antecedenten-, opsporingsonderzoeken en verkregen uit openbare bronnen en middels 'pretexting' uit gesloten bronnen. Ongeveer 100.000 burgers en bedrijven waren doel van onderzoek in opdracht voor de top van de bovenwereld: Ing Groep, ABN-AMRO bank, Bouwfonds, Fortis Amev, Pels Rijcken & Drooglever Fortuijn (de landsadvocaat), De Brauw Blackstone Westbroek advocaten, Panorama, Tros Radar, Peter R. de Vries etc.. http://www.michelkraay.nl/

De opdrachtgevers handelden strafbaar door uitlokking van schending van de geheimhoudingsplicht, opzet- cq schuldheling en door illegaal verkregen gegevens te verwerken. “Als je informatie gaat vragen over iemands belastinggegevens, kenteken, bankrekeningen, banksaldi, justitiële veroordelingen en inkomsten dan weet je dat je informatie aan het vragen bent, die je zonder toestemming van de betrokkene zelf niet kunt krijgen. Advocaten, banken en verzekeraars horen te weten dat ze om informatie vragen die alleen onrechtmatig verkregen kan worden” en “slachtoffers moeten zelf uitzoeken of hun gegevens zijn misbruikt, het is niet de taak van het CBP om de gedupeerden aan te schrijven”, aldus het college bescherming persoonsgegevens. Oud-directeur Rick Verreijdt van Mariëndijk: “De landsadvocaat, één van onze grotere opdrachtgevers vroeg nooit hoe wij aan onze gegevens kwamen. We kregen wel steeds nieuwe opdrachten.”

Prof. Dr. (A.B.) Bob Hoogenboom, hoogleraar Fraudewetenschappen aan de Nyenrode Universiteit en lid van de raad van advies van de stichting maatschappij, veiligheid en politie: “De opdrachtgevers konden weten dat de informatie illegaal verkregen was. Die bedrijven hebben boter op hun hoofd. Enerzijds benadrukken ze het belang van eerlijk en transparant bestuur en zakelijke ethiek, anderzijds maken ze gebruik van dit soort schimmige methodes om aan informatie te komen.”
http://www.michelkraay.nl/michel-kraay-opdrachten.php?Section=3


Advertentie