Positie schakelpunt OV-chipkaart roept vragen op in Kamer
Een Kamermeerderheid lijkt akkoord te gaan met de invoering van de OV-chipkaart.
Een Kamermeerderheid lijkt akkoord te gaan met de invoering van de OV-chipkaart.
Tijdens een hoorzitting van de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat leken CDA, VVD, PvdA, Groen Links en SP het ‘go-besluit’ van minister Peijs te onderschrijven. Zij zetten wel vraagtekens bij de positie van het landelijke schakelpunt Trans Link Systems (TLS). De stemming over het plan zou woensdagavond plaatsvinden na sluiting van deze krant.
Peijs wil de chipkaart geleidelijk landelijk uitrollen en verwacht die operatie medio 2008 af te ronden. Uiterlijk 1 januari 2009 moet de strippenkaart verleden tijd zijn.
Door technische, financiële en bestuurlijke problemen heeft de invoering van de OV-chipkaart de afgelopen jaren flinke vertraging opgelopen. Een pilot in de Rotterdamse metro heeft volgens Peijs geleerd dat de invoering stapsgewijs moet gebeuren om de reiziger te vrijwaren van kinderziektes.
TLS fungeert bij de afwikkeling van chipkaarttransacties als landelijk schakelpunt. Eigenaren zijn de NS, Connexxion en de vervoerbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Directeur Anne Hettinga van busbedrijf Arriva zei zich ‘ernstig zorgen te maken’ over het gebrek aan invloed van de overige vervoerbedrijven op TLS.
Ook het ministerie heeft formeel niets over Trans Link te vertellen. “De minister heeft de zeggenschap in TLS weggegeven”, aldus Hettinga. Arriva en andere vervoerders zouden daarom alsnog een belang in het bedrijf willen nemen.
Onafhankelijk
TLS-directeur Jeroen Kok wierp tegen dat “vanaf dag 1 voor een onafhankelijke onderneming is gezorgd.” De vijf aandeelhouders worden volgens hem niet voorgetrokken. Ook de raad van commissarissen, die de tarieven bepaalt, is in meerderheid onafhankelijk. Kok voegde eraan toe dat TSL statutair geen winst mag maken.
Wijnand Duyvendak (GroenLinks) leidde uit onderzoek van de RET af dat 25 procent van de Rotterdamse metroreizigers ontevreden is over het nieuwe systeem. Jeanette Baljeu (stadsregio Rotterdam) zei juist ‘verrast’ te zijn door de snelle acceptatie. “We zaten toen nog in de testfase. Er zijn problemen met de poortjes geweest. Daardoor waren klanten waarschijnlijk nog niet geheel tevreden. Er zijn sindsdien veel aanpassingen gedaan.” (Geert Kelfkens)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.