Advertentie
digitaal / Nieuws

OWMS-standaard moet overheidsinfo beter vindbaar maken

Overheidsinformatie bevindt zich in een veel systemen bij even zoveel organisaties. De informatie in OWMS moet gevonden worden op basis van metadata.

18 november 2011

Het College Standaardisatie heeft onder andere OWMS als open standaard op de 'pas toe of leg uit'-lijst geplaatst. De standaard moet de doorzoekbaarheid en vindbaarheid van overheidsinformatie verbeteren.

Integraal

Overheidsinformatie bevindt zich in een veelheid van systemen bij even zovele organisaties. Wie een antwoord zoekt in wetteksten, vergunningen, beleidsdocumenten en andere informatie krijgt op een zoekvraag vaak een hoop informatie als resultaat, waarin het antwoord steeds moeilijker is te vinden. De informatie wordt gevonden op basis van zogeheten metadata - informatie over de informatie - maar de ene organisatie beschrijft aard en inhoud van een webpagina of wetsdocument anders dan de andere. Een integraal antwoord op basis van informatie bij verschillende bronnen wordt dan lastig.

Metadata

De standaard OWMS (Overheid.nl Web Metadata Standaard), ontwikkeld door ICTU, in opdracht van het ministerie van BZK, moet dat veranderen. Volgens Hans Overbeek, adviseur contentstandaarden bij ICTU, is OWMS uitermate actueel. "Een aantal grote collecties, waaronder die van de Staatscourant en de wettendatabank [wetten.nl, red.] wordt momenteel op deze manier gelabeld voor een zoekdienst die er al op draait." Het is de bedoeling ook de vele daarvan afgeleide documenten op dezelfde manier te labelen, legt Overbeek uit.

Documentalisten

De OWMS-standaard is van belang "op alle plaatsen waar informatie wordt gedeeld met andere organisaties en met het publiek", stelt hij. In de praktijk zijn dat vooral overheidswebsites. Toepassing van de standaard is met name een zaak voor de documentalisten bij de overheid.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico / zzp
Vraagje: een mooi technisch verhaal (ik heb de standaard even opgezicht). Maar wat moet de eenvoudige ambtenaar nu met dit verhaal? Hij/zij doet gewoon zijn/haar best doet om een goed leesbare (en vindbare) tekst te maken op intranet en internet . Deze vraag geldt vermoedelijk voor nog zo'n 100.000 andere ambtenaren.
Hans Overbeek / Productmanager OWMS
Beste Nico,

We moeten allemaal vooral blijven proberen om goed leesbare tekst te schrijven. Daarnaast gebeurt er veel 'onder de motorkap' om die tekst beter vindbaar te maken. Zowel voor zoekmachines als voor mensen. Als we daar verbetering in aanbrengen, en dat kan met OWMS, dan kunnen we informatie beter verbinden (linken) met bestaande informatie. We hoeven dan minder tekst zelf te schrijven en we zijn sneller en vollediger geïnformeerd.

Hoe je OWMS toepast is een vraag voor de partijen die onder die motorkap duiken. Het Forum heeft daarom ook geadviseerd om te zorgen voor verwijzing naar partijen die dat kunnen. Daar gaan wij, ook maar eenvoudige ambtenaren ;-), de komende tijd mee aan de slag.
Rindert Dijkstra
Het zou toch zo moeten zijn dat zo'n standaard voor iedere gewone ambtenaar helder is. Jammer dat het zo technisch is, ondanks dat er over een conceptueel en semantisch model gesproken wordt. Kan iemand het conceptuele model vertalen in gewoon Nederlands? Dat is goed voor het begrip, verlaagt de drempel en helpt enorm om zo'n standaard toe te passen, ook zonder de hulp van partijen die dat kunnen. Het zou toch te gek zijn dat de overheid partijen in moet huren om haar eigen standaarden te helpen toepassen.
Rob Haans
De impact hiervan is nog heel onduidelijk. Moeten overheden hun websites aanpassen? Of alleen informatie die zij aanbieden aan bijv. samenwerkende catalogi?
Advertentie