Advertentie
digitaal / Nieuws

Ook Utrecht zet vraagtekens bij anoniem terugbellen

Waarom belt de gemeente altijd anoniem? Deze vraag stelde de VVD onlangs al aan het college van de gemeente Ede. Ook raadsleden uit Utrecht willen nu weten waarom ambtenaren de burgers anoniem bellen.

19 augustus 2014

In navolging van de gemeente Ede worden er in Utrecht nu ook vragen gesteld over het anoniem bellen door de gemeente. Het past niet bij een open, toegankelijke en dienstbare overheid als de gemeente om anoniem te bellen. Gemeenten zouden daarom hun nummerblokkering moeten uitschakelen. Daarvoor pleiten dinsdag de VVD en het CDA in Utrecht. 

Geen open communicatie
In Ede werd VVD-raadslid Alexander Vos de Wael na een vraag een aantal keren teruggebeld door iemand van de gemeente, maar kwam daar pas later achter. Het telefoontje was anoniem - dus zonder nummerherkenning - en dus wat niet duidelijk wie hij terug kon bellen. "Sommige medewerkers begrijpen niet dat er niet is teruggebeld aangezien zij zich niet realiseren dat de gemeente de nummers heeft afgeschermd. Dat geeft een vervelend gevoel en is zeker niet bevorderlijk voor een open communicatie", stelt hij in een memo aan het college.
Niet terugbellen

Bewoners en bedrijven kunnen volgens de partijen niet terugbellen naar de gemeente als ze een oproep hebben gemist. Via een algemeen nummer van de gemeente is het meestal onmogelijk te achterhalen welke ambtenaar had gebeld. Dat veroorzaakt onnodig miscommunicatie, vinden de partijen, die er vragen over hebben gesteld aan burgemeester en wethouders.
 
Grote steden 

Het afschermen van het telefoonnummer gebeurt niet alleen in Ede en Utrecht. Andere grote steden als Amsterdam, Den Haag, Nijmegen en Groningen doen het ook. VVD en CDA vragen zich af waarom dat eigenlijk gebeurt. Er zijn volgens hen ook mensen die om goede redenen de telefoon niet aannemen als ze anoniem worden gebeld. Die mensen lijken dus onbereikbaar voor de gemeente. Volgens de vragenstellers moet bij elk telefoontje vanuit een gemeentehuis het nummer van de gemeente, de afdeling of de ambtenaar zichtbaar zijn.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

marie / ambtenaar
dit is een beetje een naieve vraag, zo komt mij voor. Ik vermoed dat de nummers zijn geanonimiseerd om de betreffende gemeenteambtenaar te beschermen tegen burgers die misbruik maken van de transparantie van de overheid (tig keer terug bellen, lastigvallen, temeer nu er ook steeds meer mobiele/persoonlijke nummers worden afgegeven). Een vorm van nummerherkenning is sympathiek, maar denk ook aub aan het 'veilig en prettig werkbelang' van de ambtenaar.
huisman / gemeente
Wat is er zo moeilijk aan om de antwoordapparaat functie in te schakelen. Dan ben je altijd bereikbaar. In de huidige flexwerk omgeving heeft diegene die belt meestal een wisselend nummer. Dus nummermelding zal hierin niets oplossen.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Volgens mij is dit een non-probleem. Het is gewoon mogelijk als je vanaf je doorkiesnummer belt om het algemene nummer van je organisatie in beeld te laten komen.
Anoniem / projectleider
Het algemene nummer misschien wel, maar het 14+netnummer niet. En dat is nou het nummer dat je als gemeente wordt geacht te gebruiken.
Linda / werkzoekend
Als een ambtenaar heeft gebeld staat hier het algemeen nr herkenning van het gemeentehuis en bel ik altijd terug. Dat kan alleen maar voor zaken zijn waar ik voor kan worden gebeld dus weet ik welke afdeling kan hebben gebeld. Als er private staat en er niets wordt ingesproken doe ik er niets mee. Als het er staat en ik ben thuis en zie private verschijnen neem ik nooit op.
Alles dient openbaar te zijn. / Ambtenarij = belastinggeld.
Ambtenarij = belastinggeld.



Dus dient alles openbaar te zijn zelfs de mail van een wethouder dient openbaar te zijn. Alle gegevens zijn betaald door de burger en daarmee eigendom van de burger.



Simpel.



Kijk maar naar de Scandinavische landen alles is daar openbaar, ook de e-mail van de wethouder!

Hans Visser / Organisatievitalisator
Als er wél een nummer bekend is en je belt het krijg je als er niet wordt opgenomen krijg je ook veel te vaak te horen: "Het nummer dat u heeft gebeld wordt niet beantwoord." "Probeert u het later nog eens." Of je als beller dat zelf niet in de gaten hebt dat er niet wordt opgenomen en je vervolgens maar moet gaan raden en moet blijven proberen. En dat onder het label 'Klantgerichtheid'.
Advertentie