Advertentie
digitaal / Nieuws

In iedere gemeente een ‘nieuwskamer’

In een newsroom werken medewerkers van verschillende afdelingen samen om het nieuws te analyseren. Met behulp van een monitoringtool verzamelen ze berichten op sociale media en fora, lokale kranten en tijdschriften. Ook telefoontjes van inwoners en meldingen via WhatsApp en email worden meegenomen. De meeste newsrooms brengen een interne 'tamtam' uit. Dat is een kort overzicht van het meest relevante nieuws plus duiding.

16 december 2019
newsroom---shutterstock-454943737.jpg

Steeds meer gemeenten richten een newsroom of 'nieuwskamer' in om te monitoren wat er leeft in de omgeving. Ook kleinere gemeenten zien er de voordelen van in.

Interne tamtam

In een newsroom werken medewerkers van verschillende afdelingen samen om het nieuws te analyseren. Met behulp van een monitoringtool verzamelen ze berichten op sociale media en fora, lokale kranten en tijdschriften. Ook telefoontjes van inwoners en meldingen via WhatsApp en email worden meegenomen. De meeste newsrooms brengen een interne 'tamtam' uit. Dat is een kort overzicht van het meest relevante nieuws plus duiding.

Pro-actieve omgevingsanalyses

Vorig jaar signaleerde Binnenlands Bestuur de opkomst van de newsroom onder gemeenten. Inmiddels beschikken ongeveer tachtig Nederlandse gemeenten over een newsroom, weet online media-adviseur Frank Bruijninckx van HowAboutYou, dat overheden ondersteunt met sociale media. Bruijninckx noemt de komst van de newsroom een totaal nieuwe manier van werken. 'Pro-actieve omgevingsanalyses werden voorheen zelden gemaakt,' zegt hij. 'Een newsroom biedt ambtenaren de mogelijkheid om gestructureerd te luisteren naar wat er speelt, het bestuur betekenisvol te adviseren en om alle kanalen scherper te zetten als de berichten daar aanleiding toe geven.'

Snelheid van het nieuws
Wat is de toegevoegde waarde van een newsroom voor een kleine gemeente als, pak 'm beet, Hof van Twente? 'Wij werden regelmatig overvallen door de snelheid waarmee nieuws zich verspreidt op sociale media,' zegt Carolien Huisstede, adviseur digitale communicatie bij gemeente Hof van Twente. 'We hebben een klein communicatieteam, dat sociale media had uitbesteed aan de eerste lijn. Verschillende teams waren druk met reageren op de berichten. We kregen behoefte aan een intensievere en structurele samenwerking tussen de communicatieafdeling en het serviceteam. En we wilden de organisatie meegeven wat er buiten speelt.'

Dichter op het nieuws
Hof van Twente startte in december 2018 een proef met een newsroom. Het werd een succes. Drie ochtenden in de week leveren een tamtam-assistent, een communicatieadviseur en een sociale mediamedewerker vanuit de newsroom een tamtam op. Dat kost ze samen dertig uur in de week. Een flinke investering, maar volgens Huisstede levert het ook veel op. 'We kunnen zaken sneller en beter oppakken. Zo stonden de strooiroutes afgelopen winter niet handig vermeld op de website. Daar kwamen veel telefoontjes over binnen. In de newsroom brachten we in kaart wat er misging. Zo konden we snel de site aanpassen en de juiste informatie geven op sociale media.'

Angel uit discussies
Het effect is moeilijk in harde cijfers te vangen, maar Huisstede ziet wel dat het aantal telefoontjes naar de gemeente structureel afneemt. En de gemeente is niet langer een spuit elf in online discussies. 'We zitten overal direct bovenop. We halen de angel uit online discussies door onjuistheden te corrigeren. Voorheen lazen we een bericht soms pas een dag later, als we het toevallig tegenkwamen. Voordat je het dan aan de juiste afdeling hebt voorgelegd wat ermee moet gebeuren, ben je zo weer een dag verder. Dat is te laat.'

Tijdgebrek
Er is weleens sprake van nieuwsluwte in Hof van Twente, maar het is nog nooit voorgekomen dat de tamtam niet werd uitgebracht bij gebrek aan nieuws. En er zijn ook dagen dat het team aan de drie ochtenden eigenlijk niet genoeg heeft. 'Tijd is de grootste uitdaging,' zegt Huisstede. 'Ons wordt voortdurend gevraagd om zo efficiënt mogelijk te werken. De newsroom maakt ons als communicatieteam intern zichtbaarder. Dat creëert ook weer meer werk.'

Meerwaarde
Meer dan tachtig procent van haar collega's opent de tamtam. De meeste van hen zien de meerwaarde ervan in, met name omdat het inzicht geeft in hoe hun werkzaamheden 'landen' bij bewoners. Zijn er bijvoorbeeld veel vragen binnengekomen over een onduidelijke brief van de gemeente, dan staat dat expliciet in de tamtam. 'Een enkeling beschouwt de newsrooms als tijdverspilling,' zegt Huisstede. 'Over het algemeen zijn dit collega's die zelf het nieuws al goed volgen en actief zijn op social media'.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

harrie kiekebosch / eigenaar salland centraal
We hebben hier in het onderzoek Social Smart Governance vanuit Lectoraat Smart Cities ook mee geexperimenteerd. Goede ervaringen in Capelle aan den IJssel, Enschede en Tubbergen. Zie de cases Hoorn op participatieindedigitalesamenleving.nl
Thors / social media strateeg
Over de manier waarop een Newsroom werkt is dit jaar bij het Interreg programma Like! een aardige paper verschenen met bijdragen van de gemeente Groningen, Rotterdam en provincie Drenthe. Kijk hier voor meer info: https://northsearegion.eu/media/8314/gepubliceer …
Rik / journalist
Wat een geweldig idee. Voor het gemeentebestuur om voeling te houden en te verbeteren met de haarvaten van de gemeente. Zeker als die gemeente ook nog eens uit verschillende kernen bestaat. Het nieuws dat een Newsroom uit de dgitale media ophaalt moet niet alleen worden verspreid aan het college en de ambtelijke staf, maar het moet ook naar raadsleden en lokale journalisten gaan om de raad én de onafhankelijke pers te betrekken in het reilen en zeilen. Op die manier kan het probleem, dat er te weinig pers bij de raadsvergaderingen zit, wellicht ook verlicht worden.

Onmiddellijk doen zou ik zeggen.
H. Wiersma / gepens.
De desbetreffende informatie kan iedereen zelf op internet en via andere moderne massa communicatiemiddelen verzamelen. De zin van een dergelijke nieuwskamer ontgaat mij derhalve. Vooral iets om (nog) meer communicatiemedewerkers aan te stellen?
Frank Bruijninckx | HowAboutYou / Online media adviseur
@Spijker. Dank voor je twee punten. Over het 'kunnen' ophalen van informatie van internet: het maken van een goede omgevingsanalyse is op basis van alle bronnen -niet alleen digitale- en kost een paar uur. Slechts weinigen zullen een dergelijke analyse op eigen initiatief en zonder aanleiding maken. In een newsroom is een de analyse vaak bepalend voor wat het team gaat doen. Je tweede punt betreft het aanstellen van extra mensen. Dit is niet aan de orde. Deze mensen doen het werk nu ook, maar de newsroom leidt tot sneller signaleren, makkelijker oplossen en dus per saldo tot minder werk en het maken van betere keuzes.
Geke Mateboer / Eindredacteur Newsroom provincie Overijssel
In Overijssel zijn we een jaar geleden gestart met de Newsroom. Behalve het bovengenoemde hebben we ook drie keer per week een dagstart, waarbij adviseurs/ambtenaren 15 minuten kunnen aanschikken om de headlines te zien, wat er op de socials speelt en de acties (monitoring, sturing) die we ondernemen. Het loopt goed, maar leren van elkaar in deze fase is top!!
alexander / ambtenaar
De oude knipselkrant was razend populair vroeger. Heroverweging in digitale vorm.
Advertentie