Advertentie
digitaal / Nieuws

Campagne tegen online misleiding van start

Onder het motto 'Laat je niet interneppen' start de rijksoverheid een meerjarige campagne tegen online oplichting.

10 oktober 2023
fraude---oplichting---shutterstock-1095418718.jpg

De rijksoverheid start een meerjarige campagne om Nederlanders bewust te maken van online criminaliteit. De campagne ‘Laat je niet interneppen’ is gericht op het herkennen en voorkomen van online misleiding.

Manager Economie & Cultuur

Gemeente Maastricht
Manager Economie & Cultuur

Senior medewerker programmabeheersing / Programma adviseur S11 1FTE

JS Consultancy
Senior medewerker programmabeheersing / Programma adviseur S11 1FTE

Sneller herkennen

Uit recent onderzoek van de rijksoverheid blijkt dat criminelen zulke gewiekste trucjes gebruiken, dat iedereen in de val kan trappen. ‘Als een crimineel in het echt voor je neus zou staan, trap je er misschien niet zo snel in. Online is dat een stuk lastiger. Daders worden slimmer en soms is een écht bericht moeilijk te onderscheiden van een nepbericht. Met deze campagne willen we mensen helpen om online misleiding sneller te herkennen, zodat ze eerst de afzender checken en bij twijfel wegklikken,’ aldus demissionair minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius. 

Behoefte om meer te leren

Maar liefst 2,2 miljoen Nederlanders kregen vorig jaar volgens het CBS te maken met online criminaliteit. Uit het onderzoek van de rijksoverheid blijkt dat Nederlanders behoefte hebben om meer te leren over het herkennen en voorkomen van online oplichting. De campagne moet daarbij bijdragen.

Emotionele schade

Online criminaliteit levert slachtoffers niet alleen financiële schade op, maar ook emotionele schade. Criminelen spelen in op iemands persoonlijke situatie om diegene persoonsgegevens te ontfutselen. Per e-mail, sms of WhatsApp doen ze zich voor als iemand anders, zoals een bekende, of een medewerker van een winkel met een mooie aanbieding. Daarbij spelen ze in op menselijke karaktereigenschappen, zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen, hebzucht, angst en onwetendheid.  

'Laat je niet interneppen'

De campagne van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties roept mensen op om goed de afzender van online berichten te checken en bij twijfel weg te klikken of swipen. Op laatjenietinterneppen.nl kunnen mensen meer informatie vinden over hoe ze dit soort online misleiding kunnen herkennen en wat ze ertegen kunnen doen. 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert Bakker
Ondertussen doet diezelfde overheid alsof inflatie niet of nauwelijks plaatsvind.
Advertentie