Cliëntenraad tegen verplichte e-dienstverlening UWV
Volgens de Landelijke Cliëntenraad is het niet mogelijk de Algemene Wet Bestuursrecht, waarin het recht op analoge communicatie is vastgelegd, te omzeilen.
De Landelijke Clientenraad heeft zware bedenkingen bij de verplichte digitalisering van de dienstverlening van het UWV.
Verplichting
In een brief aan de vaste Kamercommissie SZW, die zich binnenkort buigt over een wetsvoostel tot wijziging van de Wet SUWI, beklaagt de LCR zich met name over het verplicht opleggen van digitale communicatie tussen het UWV en zijn cliënten.
AWB
Alleen als het UWV oordeelt dat communicatie over werk- en inkomenskwesties niet digitaal hoeft te worden afgehandeld, kan de cliënt deze op aanwijzingen van het UWV via andere kanalen regelen. Volgens de LCR is het misschien niet eens mogelijk de Algemene Wet Bestuursrecht - waarin het recht op 'analoge' communicatie is vastgelegd - op deze manier te omzeilen. "De LCR vreest dat mensen worden gedwongen tot elektronische communicatie terwijl zij daar niet toe in staat zijn", aldus de brief.
Werk.nl
Afgezien daarvan gaat het nu al te vaak mis, vindt de LCR, een koepel van diverse vakbonden, cliëntenraden en maatschappelijke organisaties. Er zijn verschillende kalchten binnengekomen over de 'werkmap' die door cliënten moet worden gebruikt. De website Werk.nl is regelmatig niet bereikbaar. Ook werkt de site vaak onhandig en sluit deze niet aan bij de praktijk van de cliënt. "Mensen die niet in het bezit van een computer zijn en speciaal naar bibliotheek of werkplein gaan om contact te leggen met UWV moeten regelmatig onverrichter zake naar huis terugkeren."
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.