Advertentie
digitaal / Nieuws

Onderzoek naar trage computers ambtenaren

Volgens raadsleden zijn er meerdere signalen waaruit blijkt dat de ICT van de gemeente niet bepaald vlekkeloos werkt.

26 februari 2015

Trage computers, vastlopende schermen, verouderde browsers. Volgens enkele Leidse raadsleden maken de ICT-voorzieningen gemeente Leiden ambtenaren moedeloos. Dienstverlener Servicepunt71 onderzoekt waar de klachten vandaan komen.

 

Signalen
Volgens de raadsleden Mart Keuning en Pieter Krol van de Leidse ChristenUnie en VVD’er Maurice Hoogeveen zijn er meerdere signalen waaruit blijkt dat de ICT van de gemeente niet bepaald vlekkeloos werkt. ‘De computers zijn traag doordat de server waarop alle computers draaien niet altijd even snel is. Medewerkers worden vaak geconfronteerd met vastlopende systemen, waarop wordt verzocht opnieuw op te starten en opnieuw in te loggen. De applicaties zijn, kortom, niet erg stabiel en ook niet snel. Doordat de computers waar we als raadsleden op werken op dezelfde server draaien, zien we dat stabiliteit en snelheid soms echt niet goed zijn’, aldus Keuning.

Productiviteit
Het trio vindt dat vastlopende computers vanwege de vertraging in strijd zijn met verantwoord omgaan met gemeenschapsgeld en stelde daarom voorafgaand aan de vergadering van de commissie Werk en Middelen op 5 maart vragen aan het college over de ICT-voorzieningen. ‘Als je soms minuten moet wachten op je computer, bevordert dat de productiviteit niet. Computers zijn hulpmiddelen en zodra die niet meewerken maar tegenwerken, wordt het werk er niet efficiënter en effectiever op en neemt ook het werkplezier af. Uiteraard maken we ons zorgen over de signalen die we krijgen, maar voor we gaan praten over een oplossing willen we weten hoe het college zelf met deze signalen omgaat en of er bijvoorbeeld al aan verbeteringen wordt gedacht.’

'Goede rapportcijfers'
Keuning, Krol en Hoogeveen vragen zich onder meer af of de ICT-dienstverlener Servicepunt71 wel de juiste partij is voor de gemeente om mee samen te werken. Servicepunt71 is een zogeheten ‘shared service center’ voor gemeenten in de regio waaronder Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude en Oegstgeest. Het bestuur van Servicepunt71 wil duidelijk hebben waarop de klachten zijn gebaseerd en benadrukt dat uit actueel tevredenheidsonderzoek dat binnenkort afgerond wordt, er bij de samenwerkende organisaties 'goede rapportcijfers' zijn behaald.


Tevredenheidsonderzoek 

‘De rapportcijfers vanuit Leiden voor ICT variëren tussen de 6,5 en 7,0. Ook de medewerkers van de andere gemeenten geven dit oordeel. Van de andere gemeenten zijn ook geen signalen ontvangen over ontevredenheid rondom de werking van de ICT-apparatuur en de ICT-dienstverlening van Servicepunt71. Daarom willen Leiden en Servicepunt71 eerst nagaan waarop de signalen van beide raadsfracties precies gebaseerd zijn. Elke feedback die gegeven wordt om de dienstverlening van de gezamenlijke bedrijfsvoering te verbeteren, is welkom en wordt waar mogelijk opgepakt’, zo vertelt een woordvoerder.


Verspilling belastinggeld
Onlangs werd er een landelijk rapport over ICT en de overheid opgesteld naar aanleiding van parlementair onderzoek. De conclusie daarvan was dat de overheid een groot deel van diverse ICT-projecten niet op orde heeft en dat er zodoende onnodig belastinggeld wordt verspild.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ed van der Velden / ambtenaar
Ik kreeg zojuist pas het BB mail. Zo traag is alleen al de binnenkomst als ik zie dat andere al op de 27e februari hebben kunnen reageren. Mijn eerste reactie was; Eindelijk erkenning en nu maar hopen dat we ook echte computers krijgen, van Apple.... :) :)
Peter / adviseur
@Ed, het ligt niet aan de trage computers van jouw werkgever, maar aan de selectieve verzending van Binnenlands Bestuur. Ik kreeg ook zojuist pas de mail van BB
Een ander geluid
Alle software draait op de server (citrix oplossing). De snelheid wordt dus bepaald door de server of de bandbreedte van je eigen internet verbinding.



Maar het kenmerkt de huidige politiek: niet weten waarover je het hebt. Wel een mening natuurlijk :-)



Even vergeten dat jij als raadslid bewust hebt gekozen voor dit samenwerkingsverband waar je niet vanaf kan (je hebt zelf bewust besloten tot een onmogelijke uittredingsregeling) en jij als raadslid kiest zelf of je hier meer geld voor wilt uittrekken. De snelheid is immers met extra geld eenvoudig te verbeteren.



Politiek en ICT zou het ooit goedkomen?
Anske Plante / Controller
Helemaal mee eens. In mijn gemeente lopen pc's vast. Openen v bijlages in de mail lukt vaak niet. Het kost zo ontzettend veel produktiviteit en levert veel ergernis op. Qua Ict leven we soms nog in een soort 'stenen tijdperk'
Arno / ICT manager
Veel reacties suggereren dat het een geld kwestie is. Maar dat is wel kort door de bocht, aangezien er geen cijfers in dit artikel genoemd worden.

Er kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen. Mijn indruk is dat er in gemeenteland de ICT soms een hoog hobby gehalte heeft. Ook politieke en bestuurlijke keuze (of het gebrek daarvan), kunnen een oorzaak zijn.

Voor wat betreft het geld, kan men eenvoudig een prijs per werkplek berekenen en die tegen de markt voor dit soort dienstverlening aanhouden. Dat geeft een redelijke indicatie of er te weinig geld naar ICT gaat (of misschien wel teveel) of dat de oorzaak ergens anders gezocht moet worden.



Collega
eigenlijk te flauw om hier grappen te maken over aanpassing aan tempo (en bovendien niet waar: de meeste ambtenaren doen hun best en werken hard. Alleen die wet van Parkinson, hè)
H. Wiersma / gepens.
Ga eens kijken bij een andere gemeente waar het wel goed werkt. En pas desgewenst vervolgens de apparatuur aan aan de eisen van deze tijd. Maar ja, in een artikel 12 gemeente als Leiden zullen de kosten wel gauw te hoog zijn.
John / Adm. medewerker
Het zal wel weer zo zijn, dat men niet het geld uit wilt geven wat nodig is om de gewenste kwaliteit te kunnen halen. Nu de raad er last van gaat krijgen, wordt er misschien wel meer voor uitgetrokken!
Advertentie