IT-leveranciers belazeren Britse overheid
De Britse overheid geeft soms ‘obsceen’ veel geld uit aan IT omdat zij geen grip heeft op de inkoop ervan. Dat concludeert een parlementaire commissie uit onderzoek.
In sommige gevallen is door overheden zeven tot tien keer zoveel voor IT-middelen betaald als nodig, stelde voorzitter Bernard Jenkin van de commissie tegenover het Lagerhuis. Ook bedragen als 3500 pond voor een pc lijken gemeengoed. De commissie wijt de uitwassen aan een gebrek aan IT-vaardigheden en een slechte inkoopcultuur op dat gebied en spreekt van een ‘recept voor oplichting’.
18 Leveranciers
Volgens het rapport gaat 80 procent van de IT-opdrachten van de Britse centrale overheid nu naar 18 leveranciers. Daarbij zitten enorme contracten, zoals die met Capgemini voor een bedrag van 2,8 miljard pond over een periode van 13 jaar. Dat is exemplarisch, vindt de commissie. “Zo’n groot contract is te complex om nog te managen. Kosten en baten zijn nauwlijks goed vast te stellen en er gaat te veel geld en macht naar een enkele leverancier.”
Aanbevelingen
Meer kennis en centrale informatie over het inkoopproces is een van de aanbevelingen van de parlementariërs. De huidige regering wil wel transparant zijn over IT, maar moet nog veel verder gaan. Alle inkoopcontracten op het gebied van IT moeten publiek worden om het vertrouwen te herstellen. “Dat zou externe experts in staat stellen de huidige praktijken aan de kaak te stellen en aan te geven hoe het beter en goedkoper kan.” Kleinere contracten en een simpeler aanbestedingsprocedure zou ook innovatieve MKB-bedrijven in de IT een kans moeten bieden.
Grote IT
De link met grote IT-projecten, die in Groot-Brittannië net als in Nederland regelmatig uit de bocht blijken te vliegen, wordt ook gelegd. In de kern gaat het daarbij om centrale IT-kennis en goed opdrachtgeverschap dat nu ver beneden de maat is.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoewel het goed is dat het rapport inkooporganisaties onder de loep neemt, hebben de aanbevelingen nog steeds zo'n organisatie als kern. Deze gaan nu niet ineens vanwege zo'n rapport wel kennis hebben van het product/de dienst de ze inkopen en de markt waarop ze dat doen. Potloden en WC-papier inkopen is iets wezenlijk anders dan IT-diensten en -producten inkopen. Laat dat over aan mensen die verstand hebben van IT. Inkopers zijn dat zelden.
En een manager die de aankoop van een pc voor 3500 pond goedkeurt, zit die wel op de juiste plek?