Gemeenten traag met beantwoorden e-mail
Veertig procent van de gemeenten beantwoordt per e-mail gestelde vragen te laat. 31 gemeenten beantwoorden de vragen helemaal niet. Dat blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten van Wij verdienen Beter.
Veertig procent van de gemeenten beantwoordt per e-mail gestelde vragen te laat. 31 gemeenten beantwoorden de vragen helemaal niet. Dat blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten van Wij verdienen Beter.
Geen antwoord
Voor het onderzoek werd aan alle gemeenten per e-mail een eenvoudige vraag gesteld: ‘Kunt u de verordening Jeugdhulp toezenden?’. Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden zou deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord moeten zijn. De grootste gemeente die haar e-mail niet beantwoordt is de gemeente Eindhoven. Net als alle andere gemeenten werd Eindhoven gevraagd om een reactie op de uitkomsten van het onderzoek. Zonder verdere reactie op het onderzoek zelf stuurde de gemeente Eindhoven daarop enkel de verordening waar vijf maanden eerder al om was gevraagd.
Contactformulier
Steeds meer gemeenten laten hun communicatie met de burger niet meer via e-mail verlopen, maar via contactformulieren op hun website. Daarbij worden dikwijls wel barrières opgeworpen. Zo moeten burgers voor ze een vraag kunnen stellen vaak verplicht hun persoonsgegevens invullen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de gemeente Amsterdam. Deze gemeente beperkt de burger ook nog eens in zijn vraagstelling door een maximum van 500 tekens aan te houden.
Persoonsgegevens
Amsterdam is zeker niet de enige gemeente die om persoonsgegevens vraagt alvorens een burger een vraag kan stellen. Ook andere gemeenten stellen, dikwijls niet relevantie, vragen op dit gebied. Zo willen bijna alle gemeenten weten of de vraagsteller man of vrouw is. Een paar gemeenten willen naast telefoongegevens en adresgegevens ook nog het Burger Service Nummer hebben voordat ze een vraag beantwoorden.
Goed voor elkaar
Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat veel gemeenten het beantwoorden van vragen per e-mail prima voor elkaar hebben. 155 gemeenten scoren goed op alle onderzochte punten. Ze beantwoorden de vragen per e-mail snel en hebben respect voor de privacy van burgers.
Als ik één keer iemand een zoen geef, kan de conclusie ook niet zijn dat ik altijd iedereen kus.