Advertentie
digitaal / Nieuws

CORV-aansluiting gemeenten haalbaar, maar hou het simpel

Gemeenten moeten begin 2015 zijn aangesloten op CORV, voor justitiële berichten over jeugdigen. Technisch kan dat, stelt KING, maar procesmatig moet het wel eenvoudig.

14 mei 2014

Gemeenten moeten voor 1 januari 2015 zijn aangesloten op CORV, voor uitwisseling van berichten met justitiële partijen over jeugdigen. Technisch kan dat, maar procesmatig moet de gemiddelde gemeente de complexiteit wel uit de weg gaan. Dit blijkt uit een impactanalyse die KING heeft uitgevoerd voor de VNG.

Verplicht kanaal

De Collectieve Opdracht Routeervoorziening (CORV) wordt het verplichte kanaal voor het formele berichtenverkeer over maatregelen rond jeugdbescherming en -reclassering en voor zorgmeldingen over jeugdigen door de politie. Het justitiële domein en gemeenten moeten aansluiten op dit door het ministerie van VenJ opgezette kanaal. CORV levert de berichten af 'op de deurmat' van de gemeente, die er daarna zelf mee aan de slag moet.

Complexiteit vermijden
Technisch is dat wel haalbaar, stelt KING in een zogeheten impactanalyse over CORV. "Maar gemeenten moeten ook zelf activiteiten oppakken", aldus Bart Geerdink, projectleider CORV bij KING. De termijn daarvoor is kort, dus de complexiteit moet worden geminimaliseerd. De integrale verwerking van signalen over alle kwetsbare groepen binnen gemeenten (bijvoorbeeld via wijkteams) biedt voordelen voor de drie decentralisaties, maar vergroot wel de complexiteit voor aansluiting op CORV. KING adviseert gemeenten die nog niet zover zijn die complexiteit uit de weg te gaan om de aansluiting haalbaar te maken. Geerdink: "Gemeenten die voor een integrale aanpak hebben gekozen moeten dat wel blijven doen, zoals bijvoorbeeld enkele ‘Living Labs’, maar verder geldt dat ze voor de wettelijke plicht van CORV wel moeten nadenken over een eventueel ‘fall back’ scenario." 

Aansluiten via partner
Een aansluiting kan door de gemeente zelf geregeld worden, maar een goed alternatief om aan de verplichtingen te voldoen is aan te sluiten via een gemandateerde instelling, die dan wellicht voor meerdere gemeenten als doorgeefluik fungeert. Dat kan bijvoorbeeld een AMHK zijn, een centrum voor Jeugd en Gezin of een van de rechtsopvolgers van Bureau Jeugdzorg. "Ik zie wat dat betreft clustering mogelijk op het niveau van jeugdzorgregio's en van veiligheidsregio's, die ongeveer dezelfde indeling hebben als de AMHK's. En ook rond een aantal grote gemeenten en samenwerkingsverbanden." Een technische aansluiting via een 'cloudportal' dat wordt geboden door meerdere leveranciers die met de CORV-standaard werken, is ook een optie. Volgens Geerdink moet in juni een beeld ontstaan van de aansluitingsvormen die gemeenten gaan kiezen en wordt op basis daarvan een bijgesteld haalbaarheidsadvies opgesteld.

Digikoppeling

Technisch gesproken kunnen de aansluiters overigens niet achterover leunen. Slechts een kwart van de gemeenten beschikt nu over de benodigde Digikoppeling 2.0-adapter. Verder moeten de specificaties van de berichten in juni nog definitief worden vastgesteld en getest.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Anonymous / Anonymous
Volkomen gelijk..
Mark Uiterwijk Winkel / Productmanager
Aansluiting. Op CORV is op zich al een technische uitdaging maar ik verwacht dat leveranciers dit wel gaat lukken. Implementatie is iets anders..... In mijn werkterrein zie ik dat met bijvoorbeeld de implementatie van BRK, LV WOZ en NHR. Daar komt dan ook nog eens digikoppeling bij waarvan de adoptie achter blijft ondanks de wettelijke noodzaak. Flinke uitdagingen voor gemeenten dus. Als je je zaken op orde wilt hebben voor 2015 dan hoop ik maar dat gemeenten hier al druk mee zijn en hierover met hun leveranciers praten. Een half jaar is immers snel voorbij.......
Advertentie