Advertentie
digitaal / Column

Geen schadevergoeding voor extra belastingaangifte

De Nationale ombudsman oordeelde dat de Belastingdienst geen schadevergoeding hoeft te betalen voor problemen met de elektronische aangifte. Met de beslissing van Nationale ombudsman ben ik het eens. De Belastingdienst zou zich wel coulant op moeten stellen indien termijnen worden overschreden om bijvoorbeeld de aangifte in te dienen, als dit aan de door hen gefaciliteerde programmatuur ligt.

18 januari 2008

Onlangs heeft de Nationale ombudsman de minister van Financiën in overweging gegeven om de informatieverstrekking via de website van de Belastingdienst te verbeteren op het punt van kinderziekten van aangifteprogrammatuur. Een belastingplichtige had bij de aanvang van de elektronische aangifte loonbelasting problemen ondervonden. Naar aanleiding daarvan heeft de belastingplichtige eerst geklaagd bij de Belastingdienst en vervolgens ook bij de Nationale ombudsman met daarbij het verzoek te Belastingdienst de geleden schade te laten vergoeden.

De belastingplichtige heeft geklaagd dat de indiening van de eerste twee aangiften loonbelasting extra tijd hebben gekost. De eerste aangifte omdat hij bij de indiening van de aangifte foutmeldingen kreeg. Bij de tweede aangifte bleek dat de gegevens uit de eerste aangifte niet gekopieerd konden worden naar de nieuwe aangifte. In de programmatuur was de mogelijk de gegevens te kopiëren wel genoemd. Uiteindelijk heeft hij naar aanleiding van de problemen de telefonische helpdesk van de Belastingdienst geraadpleegd. Deze erkende de problemen, maar gaf aan er op dat moment niets aan te kunnen doen.

Uiteindelijke heeft de Nationale ombudsman de zaak beoordeeld en geconcludeerd dat de Belastingdienst geen schadevergoeding hoeft te betalen aan de belastingplichtige. In dit geval waren de problemen die werden ondervonden van beperkte aard en was de schade voor de klager van beperkte omvang. Hij liep een aantal declarabele uren mis. In het maatschappelijk verkeer is een norm ontwikkeld, die zegt dat niet ieder fout of tekortkoming van een bestuursorgaan moet leiden tot een schadevergoeding. Een burger moet een aanzienlijke schade leiden door toedoen van een bestuursorgaan wil die schadeplichtig worden jegens een burger.

Met de beslissing van Nationale ombudsman ben ik het eens. De ongemakken met betrekking tot het indienen van de aangiften loonbelasting waren relatief beperkt van aard: een foutmelding bij het indienen van de aangifte en de gegevens nogmaals ingeven bij een nieuwe aangifte. Deze problemen zijn in de loop van de tijd opgelost door de Belastingdienst. Als deze kleine ongemakken al tot een schadevergoeding kunnen leiden zou de Belastingdienst te geregeld schade moeten vergoeden die natuurlijk geen echte schade is. Naar mijn mening zou de Belastingdienst zich wel coulant op moeten stellen indien termijnen worden overschreden om bijvoorbeeld de aangifte in te dienen, als dit aan de door hen gefaciliteerde programmatuur ligt.

De aanbeveling van de Nationale ombudsman om eventuele problemen met bijvoorbeeld de aangiftesoftware te communiceren via de site van de Belastingdienst juich ik van harte toe. De site van de Belastingdienst is een uitermate geschikt middel om met de belastingplichtigen te communiceren over eventuele problemen met aangifteprogrammatuur en de eventuele oplossingen voor die problemen. Indien mensen op de hoogte zijn van eventuele problemen met en fouten in de programmatuur kan dat ertoe leiden dat mensen kunnen anticiperen op de problemen en fouten. Ik verwacht dat dit de gemoedsrust van de belastingplichtige ten goede komt. Mijn gemoedsrust komt het in ieder geval ten goede.

mr. E. de Ruiter is als belastingadviseur werkzaam bij 3RRR Belastingadviseurs BV te Utrecht

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie