E-overheid presteert 'conform verwachting'
De huidige digitale dienstverlening van de overheid is 'conform verwachting', blijkt uit een onderzoek van ICT-bedrijf Everest. De vraag is wel hoe hoog die verwachting is.
De huidige digitale dienstverlening van de overheid is 'conform verwachting', blijkt uit een onderzoek van ICT-bedrijf Everest. De vraag is wel hoe hoog die verwachting is.
Verwachte 7
De overheid wil in 2017 al haar dienstverlening gedigitaliseerd beschikbaar hebben. Voor zover dat nu al het geval is, krijgt ze van gebruikers een 7, blijkt uit het Everest-onderzoek - en dat is in tweederde van de gevallen ook zo ongeveer wat ze ervan verwachtten.
Zorgtoeslag aanvragen
Alle verhalen over mislukkende e-overheidsprojecten ten spijt blijkt de ervaring met online dienstverlening dus niet beroerd te zijn. De respondenten gebruikten het meest de mogelijkheden voor het wijzigen of aanvragen van de zorgtoeslag (23,3 procent), het wijzigen of aanvragen van de huurtoeslag (15,12 procent) en daarna het aanvragen of wijzigen van studiefinanciering (13,1 procent). Eenderde van de respondenten zegt nog nooit online iets met de overheid te hebben geregeld. De burger lijkt tevreden met de manier waarop hij online formulieren moet invullen, Desondanks blijkt wel dat ruim de helft gegevens moest invoeren die ze al een aan een overheidsorganisatie hadden verstrekt. In de Nederlandse e-overheidsplannen is juist de expliciete eis opgenomen dat dat niet meer nodig is.
Alles online
Is 'Digitaal 2017' haalbaar? Niet volgens alle respondenten. Meer dan de helft denkt al zijn overheidszaken in 2017 wel online te kunnen afhandelen, maar 13 procent denkt expliciet dat dat niet het geval is. Daarnaast zijn de respondenten over het algemeen tevreden over de gebruiksvriendelijkheid en de moeilijkheid van de digitale overheid (respectievelijk 60,9% en 52,2%). 16,8% van de respondenten geeft aan geen vertrouwen te hebben in de geautomatiseerde afhandeling van de digitale diensten die de overheid nu biedt.
Liever geen post
Interessant is dan nog de vraag naar de voorkeurskanalen. 64,5 procent handelt de overheidszaken het liefst online af via de computer. Ruim eenderde wil alléén de computer hiervoor gebruiken, de overigens zien liever een mix van kanalen. De minst populaire kanalen zijn de telefoon 923,7 procent) en de post (21,7 procent). Van de respondenten zegt 62 procent bij hun laatst gebruikte dienst te zijn bediend via hun voorkeurskanaal.
Digitalisering van de dienstverlening is zeker geen slechte ontwikkeling. Maar hou wel een loket open (mag ook telefonisch of op een andere wijze) voor de mensen die geen gebruik willen of kunnen maken van ICT.