Drukte van belang op hoorzitting kilometerheffing
De verkeersspecialisten van de Tweede Kamer horen donderdag tientallen deskundigen, bestuurders en vertegenwoordigers van belangenclubs en ICT-bedrijven over de voorgenomen landelijke kilometerheffing.
De verkeersspecialisten van de Tweede Kamer horen donderdag tientallen deskundigen, bestuurders en vertegenwoordigers van belangenclubs en ICT-bedrijven over de voorgenomen landelijke kilometerheffing. Ze bereiden zich zo voor op het debat met verkeersminister Camiel Eurlings over een week over de kabinetsplannen die eind november werden gepresenteerd. Vanaf 2011 gaat de heffing gelden voor vrachtwagens, een jaar daarna volgen de eerste personenauto’s.
De Kamer heeft een hele dag uitgetrokken voor de hoorzitting. Oud-ANWB-directeur Paul Nouwen bijt het spits af van de rij van iets meer dan vijftig genodigden. Hij was voorzitter van een brede commissie die in mei 2005 het toenmalige kabinet advies uitbracht over de invoering van wegbeprijzing. Nouwen baande daarmee de weg voor het huidige kabinet.
Het leidende principe is dat automobilisten gaan betalen voor het gebruik voor de auto, via een heffing per gereden kilometer, in plaats van voor het bezit van de auto. De wegen- en de aanschafbelasting BPM verdwijnen nagenoeg. De achterliggende gedachte is om het dichtslibbende wegennet te ontlasten. In 2016 moet de invoering van wegbeprijzing zijn afgerond.
Onder de experts die aan het woord komen, zit verder zakenman Roel Pieper. Hij stelde in 2001 een advies op voor toenmalig PvdA-verkeersminister Tineke Netelenbos om in 2006 rekeningrijden in te voeren.
Bedrijven zoals IBM, Siemens, LogicaCMG, T-Systems en NXP zijn ook van de partij. Zij willen meedingen naar de lucratieve order om het elektronische systeem achter de heffing te ontwikkelen.(ANP)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.