Advertentie
digitaal / Nieuws

Driehonderd documenten voor gegevens asielzoeker

Per asielzoeker kunnen er nu nog zo’n driehonderd verschillende documenten in omloop zijn bij de verschillende ketenpartners zoals COA, de politie en Dienst Terugkeer en Vertrek. Het ministerie van VenJ wil de uitwisseling van gegevens daarom naar een hoger niveau tillen.

28 januari 2016

Gegevens van asielzoekers worden bijgehouden in zo’n driehonderd verschillende documenten. Deze zijn in omloop bij de verschillende ketenpartners zoals COA, de politie en Dienst Terugkeer en Vertrek. Het ministerie van VenJ wil de uitwisseling van gegevens daarom naar een hoger niveau tillen, zo valt te lezen in Pulse, het digitale magazine van ICTU.

Uitbreiding Basisvoorziening Vreemdelingen nodig

Identiteitsgegevens, biometrische kenmerken en statusgegevens worden sinds 2003 digitaal uitgewisseld via de Basisvoorziening Vreemdelingen (BVV). De directie Regie Vreemdelingenketen van het ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) bouwt die ‘rolodex-functie’ voor gegevens nu uit, met het Programma Keteninformatisering en het project Digitaal Werken. Dit moet een digitale en gestructureerde uitwisseling van gegevens teweeg gaan brengen. Dat is nodig ook, gezien er volgens ICTU nu driehonderd verschillende documenten in omloop zijn.

Gegevens realtime inzichtelijk 

Over het digitaliseren van het gedeeld vreemdelingenbeeld vertellen in Pulse een drietal experts die daarbij betrokken zijn, waaronder programmamanager Keteninformatisering Kees Keuzenkamp. 'Door gegevens realtime online inzichtelijk te maken voor alle ketenpartijen, streven we naar een integraal vreemdelingenbeeld. Wat dat beeld kan op dit moment onderling nog wel eens verschillen.' Het ministerie en ICTU willen de informatie-uitwisseling zo organiseren dat elke partner binnen de vreemdelingenketen zijn eigen medewerkers van de juiste informatie kan voorzien, vertelt Keuzenkamp. ‘Want een medewerker van de IND heeft zeer veel gegevens nodig om een goed gefundeerd besluit te nemen, maar een politieagent op straat heeft geen tijd om zich door een berg informatie te worstelen. Die wil op zijn handheld een rode of groene smiley zien om te bepalen of iemand mee moet naar het bureau.’

Einde aan printen, scannen en overtypen

Er werken momenteel zeven organisaties aan digitalisering van hun onderline informatie-uitwisseling: COA, Dienst Justitiële Inrichtingen, Dienst Terugkeer & Vertrek, De Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Koninklijke Marechaussee, het Ministerie van BZ, en de Nationale Politie. 'Op dit moment ontwikkelen we gemeenschappelijke voorzieningen waarmee organisaties informatie uit hun eigen systeem digitaal kunnen delen met andere partijen in de vreemdelingenketen. Daar komt dan geen printer, scanner of overtypen meer aan te pas. Wat dus de kans op allerlei mogelijke fouten, die in de handmatige processen kunnen sluipen, aanzienlijk verkleint', licht Evelien Kingma, die names ICTU nauw betrokken is bij het programma Keteninformatisering.

Lees meer over het programma Keteninformatisering en het project Digitaal Werken in Pulse. 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie