Advertentie
digitaal / Nieuws

‘Digitalisering Zeeuwse overheden gaat te snel’

Zeeuwse overheden moeten beter rekening houden met burgers die beperkte digitale vaardigheden hebben. Dat stelt de Zeeuwse Ombudsman in het jaarverslag van 2017.

05 juni 2018

Zeeuwse overheden moeten beter rekening houden met burgers die beperkte digitale vaardigheden hebben. Dat stelt de Zeeuwse Ombudsman in het jaarverslag van 2017.

Landelijk zeshonderd klachten
De Zeeuwse Ombudsman Gertjan van der Brugge werd vijftien keer benaderd door burgers met een probleem dat ontstond door digitalisering. Bij het landelijk meldpunt kwamen er ongeveer zeshonderd meldingen binnen. ‘De digitalisering van de samenleving levert steeds meer problemen op voor een groeiende groep mensen’, zo luidt één van de zaken die de ombudsman constateert. De overheden in Zeeland moeten volgens hem meer rekening houden met burgers die geen of beperkte digitale vaardigheden hebben. ‘Vergeten lijkt te worden dat instellingen als de Zeeuwse Ombudsman nog zeker maandelijks handgeschreven brieven ontvangen; dat veel mensen niet anders weten of kunnen dan met acceptgiro’s betalen, dat anderen van een handige – en hopelijk betrouwbare - neef of buurman afhankelijk zijn voor de toegang tot MijnOverheid.nl.

Niet alleen ouderen de dupe

De problemen spelen niet alleen meer bij ouderen en laaggeletterden, meldt de Zeeuwse Ombudsman in zijn jaarverslag over 2017 bovendien. ‘De groep burgers die ermee in aanraking komt, groeit doordat overheden steeds meer digitaal gaan doen. Uit gesprekken met burgers blijkt dat ook veertigers problemen ondervinden.’

'Informeer burgers beter'

Tegenover PZC zegt de Zeeuwse Ombudsman dat de problemen vermoedelijk nog de komende decennia zullen spelen. Hij heeft een aantal adviezen geformuleerd voor de overheden. ‘Informeer burgers beter over hun account op Mijnoverheid, over de manier waarop die site werkt en hoe ze via die site gebruik kunnen maken van overheidsdiensten. Vertel in simpele taal hoe ze zich kunnen afmelden voor berichtgeving van een organisatie. Stuur digitale post alsnog op papier wanneer burgers daar om vragen. Help burgers op weg als zij de mogelijkheden van Mijnoverheid willen verkennen. En werk daarin actief samen met andere (overheids)instanties.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

eric / ambtenaar
En steeds weer lees ik het excuus van de digitaliserende overheid: we moeten wel, de burger vraagt het van ons...

Die burger vraagt kennelijke ook om andere burgers buiten te sluiten??
Peter / Projectmanager
Gelet op het aantal toepasselijke wettelijke regels, richtlijnen, normen, standaarden en een scala aan beleidskaders kan er maar één conclusie worden getrokken : incompetentie.



Jarenlang komen ministers hier al mee weg, denk aan de 'Affaire Blauwe Envelop'.

Maar op append gemeentelijke niveau heeft de burger er grondig last van.
Advertentie