Chatfunctie voor hulp bij DigiD
Een nieuwe chatfunctie ondersteunt mensen die moeite hebben met DigiD.
Logius, de IT-dienstverlener van het Rijk, is gestart met een pilot waarbij gebruikers hulp kunnen inschakelen via een chatfunctie. Het is een nieuwe mogelijkheid om contact op te nemen met de DigiD-helpdesk.
Digitale vaardigheid
Met DigiD kunnen burgers die zaken willen regelen bij de overheid via internet laten zien wie ze zijn door ermee in te loggen. Het komt vaak genoeg voor dat daarbij problemen ontstaan. Onder meer door storingen, maar ook omdat zo’n 2,6 miljoen burgers digitaal niet vaardig zijn.
Pilot
DigiD-gebruikers krijgen de komende zes maanden mogelijkheid om bij vragen hulp van een werknemer in te schakelen via een venster op de homepage. Wanneer de chatfunctie goed bevalt voegt Logius deze definitief toe aan de bestaande communicatiekanalen, waaronder telefoon, X en het contactformulier.
Laagdrempelig
'Live chat is een laagdrempelige manier om contact op te nemen met de helpdesk. Het gaat snel, is persoonlijk en heeft een informelere tone of voice dan onze traditionele kanalen zoals e-mail en telefonie. We hopen dat onze dienstverlening zo nog gebruiksvriendelijker en toegankelijker wordt voor mensen die DigiD gebruiken', schrijft Logius.
Na de pilot volgt een evaluatie. Wanneer de pilot een succes is wordt live chat als extra contactkanaal op digid.nl behouden en wordt het mogelijk ook ingezet voor DigiD Machtigen en MijnOverheid.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.