Advertentie
digitaal / Nieuws

Wethouder Amsterdam grijpt in bij ICT-dienst

De Amsterdamse wethouder Eric Wiebes (VVD) grijpt in bij de gemeentelijke dienst ICT. De problemen waar die dienst mee kampt, blijken groter dan gedacht. Dat schrijft hij in een brief die hij aan de gemeenteraad heeft gestuurd.

09 februari 2011

Storingen

De ICT van de gemeente Amsterdam is al geruime tijd niet op orde. Zo is de hoofdstad er veel meer geld aan kwijt dan andere grote steden en zijn er veel storingen. Eind vorig jaar trok de gemeente 22 miljoen euro uit om het eerste achterstallig onderhoud aan te pakken. Onlangs ging een programma van start om de ICT-problemen aan te pakken. Dat heeft echter tot enkele storingen geleid. Wiebes heeft het programma dan ook laten stilleggen.

 

Steeds nieuwe problemen

De wethouder grijpt ook in bij de organisatie van de dienst ICT. Zo krijgt een externe adviesraad een zwaardere rol en gaan externe specialisten de dienst onder de loep nemen. Wiebes schrijft dat er steeds nieuwe problemen naar boven kwamen waarvan hij niet op de hoogte was. Ook is gebleken dat de ICT-omgeving instabieler is dan gedacht. De dienst ICT blijkt volgens hem niet in staat de problemen goed aan te pakken.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rampant / trl
Amsterdam heeft 1 ambtenaar per 50 inwoners, de externe specialisten niet meegerekend..
Nerdmeisje
Het probleem is altijd hetzelfde met IT: Managers kunnen het niet aansturen omdat een streepjespak aantrekken niet garant staat voor enige notie van waar je over praat.
Het gevolg is steeds weer nieuwe streepjespakken die steeds weer nieuwe waanzinnige ideeen in hun hoofd halen.
Externaliseren is dan ook helemaal geen oplossing.
Stephen tittel / Consultant
En wederom wordt een groep mensen naar binnen gewerkt die de dienst onder loep gaat nemen. Het is gebleken dat dat niet helpt! De burger schreeuwt om actie in plaats van dikke rapporten, dat weten we nu dat er zaken behoorlijk fout gaan.

Waar het fout gaat, is dat men weliswaar capabele mensen inhuurt, maar dat je problemen eerst gerichter moet aanpakken zonder direct de grootste investeringen te doen. De gemiddelde IT'er die binnen de Gemeente Amsterdam werkt, weet dat de Gemeente Amsterdam netwerkproblemen heeft. Dat is ook objectief gemeten vanuit eindgebruikerservaring middels Ymonitor, die zowel beschikbaarheid als performance vanuit de eindgebruiker meet. Test applicaties op performance criteria alvorens de applicaties in productie te nemen en monitor ze in productie om trends op performance en beschikbaarheid over de keten heen te meten. Het geeft controle en inzicht en laat zien waar in de keten het probleem zich ophoudt.

Beste wethouder Wiebes, de problemen in december hadden we kunnen voorkomen! Ik adviseer dan ook om deze ICT-problemen pragmatisch, flexibel maar resultaat gericht op te pakken.
Advertentie