Utrechtse raad is haperende ICT beu
De ICT-systemen van de gemeente Utrecht haperen en zowel inwoners als medewerkers hebben daar last van. Twee raadsfracties willen nu dat er iets gebeurt.
Onbereikbaar
Stadspartij Leefbaar Utrecht en D66 stelden donderdagavond tijdens de raadsvergadering vragen over de gebrekkige computersystemen in Utrecht. De afgelopen week was het weer raak; de helft van de ambtenaren en raadsleden kon urenlang niet inloggen en woensdag was een halve dag de gemeentelijke website deels onbereikbaar, inclusief het digitale loket.
Visitekaartje
'De storingen komen wekelijks voor, zo kan het niet langer', meldt D66-fractievoorzitter Gerda Oskam. 'De website is een bron van informatie over de stad, alle regels, raadsbesluiten, noem maar op, alles is er te vinden. De website is het visitekaartje van de gemeente en moet toegankelijk zijn.'
Kwart miljoen
Oskam en haar SLU-collega Vincent Oldenborg rekenden het college voor dat een ochtend noodgedwongen lummelen de gemeente al gauw een kwart miljoen aan personeelslasten kost. De fracties hebben het college gevraagd hoe betrouwbaar de systemen eigenlijk zijn, wat de kosten en baten zijn van een eigen gemeentelijk ICT-bedrijf en of die afdeling onderdeel is van de kerntakendiscussie. Ook vinden zij dat de mogelijkheden van open source software nogmaals bezien moeten worden.
Onderzoek
Wethouder Kreijkamp, die onder andere organisatievernieuwing en publieksdienstverlening in zijn portefeuille heeft, zei de storingen te betreuren en deed de toezegging dat er hard gewerkt wordt om de systemen te verbeteren. Hij laat de storingen nader onderzoeken.
Bezwaar
Maar de digitalisering gaat door in Utrecht. De gemeenteraad heeft een D66-voorstel aangenomen waardoor het mogelijk wordt om digitaal bezwaar te maken, ook tegen de aanslagen voor OZB, WOZ en parkeerboetes. D66 zag het als een ‘logische vervolgstap’.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat betreft informatiemanagement bij Gemeenten is Dordrecht zeker niet het enige goede voorbeeld. PerfectView heeft al daarvoor bij gemeente Nieuwegein (in de achtertuin van Utrecht) en Venlo en nu recentelijk ook weer bij Hengelo laten zien dat er goede oplossingen zijn voor verbetering van zowel de interne als de externe dienstverlening.
Open Source mag overigens nooit het doel zijn en kan (is gebleken) zelfs duurder uitpakken dan een bewezen commerciële oplossing uit de markt. Software is, zoals Gijs hierboven terecht opmerkt, meestal niet de boosdoener, de organisatie en haar medewerkers meestal wel.
Er is een verandering (kanteling) nodig naar klantgericht denken en handelen, is Utercht daar klaar voor?