Advertentie
digitaal / Nieuws

Utrechtse raad is haperende ICT beu

De ICT-systemen van de gemeente Utrecht haperen en zowel inwoners als medewerkers hebben daar last van. Twee raadsfracties willen nu dat er iets gebeurt.

04 februari 2011

Onbereikbaar

Stadspartij Leefbaar Utrecht en D66 stelden donderdagavond tijdens de raadsvergadering vragen over de gebrekkige computersystemen in Utrecht. De afgelopen week was het weer raak; de helft van de ambtenaren en raadsleden kon urenlang niet inloggen en woensdag was een halve dag de gemeentelijke website deels onbereikbaar, inclusief het digitale loket. 

 

Visitekaartje

'De storingen komen wekelijks voor, zo kan het niet langer', meldt D66-fractievoorzitter Gerda Oskam. 'De website is een bron van informatie over de stad, alle regels, raadsbesluiten, noem maar op, alles is er te vinden. De website is het visitekaartje van de gemeente en moet toegankelijk zijn.'

 

Kwart miljoen

Oskam en haar SLU-collega Vincent Oldenborg rekenden het college voor dat een ochtend noodgedwongen lummelen de gemeente al gauw een kwart miljoen aan personeelslasten kost. De fracties hebben het college gevraagd hoe betrouwbaar de systemen eigenlijk zijn, wat de kosten en baten zijn van een eigen gemeentelijk ICT-bedrijf en of die afdeling onderdeel is van de kerntakendiscussie. Ook vinden zij dat de mogelijkheden van open source software nogmaals bezien moeten worden. 

 

Onderzoek

Wethouder Kreijkamp, die onder andere organisatievernieuwing en publieksdienstverlening in zijn portefeuille heeft, zei de storingen te betreuren en deed de toezegging dat er hard gewerkt wordt om de systemen te verbeteren. Hij laat de storingen nader onderzoeken.

 

Bezwaar

Maar de digitalisering gaat door in Utrecht. De gemeenteraad heeft een D66-voorstel aangenomen waardoor het mogelijk wordt om digitaal bezwaar te maken, ook tegen de aanslagen voor OZB, WOZ en parkeerboetes. D66 zag het als een ‘logische vervolgstap’.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Stephen tittel / Consultant
Pak de beschibaarheids en performance issues nu eens aan zoals dat door de gemeente Amsterdam en gemeente den haag ook is gedaan voor het uitkeringssysteem, de key2burgerzaken applicatie en het eHRM systeem: test en monitor de applicaties vanuit de eindgebruiker. Baten voor de gemeente: inzicht en controle op hoe de applicatie keten wordt ervaren, gemeten vanuit verschillende locaties, waarbij elke verandering direct is terug te zien in de trend. In alle gevallen is de root cause van de onbeschibaarheid terug te vinden. Open source is niet de oplossing, daar is niets mis mee, maar check op voorhand de performance criteria ipv achteraf de imagoschade en gevolgschade te ondervinden. Op deze manier kan er geld verdient worden voor de gemeente!
Hendrik Van burgeren / kwaliteitsmedewerker
Ik kom regelmatig bij gemeenten over de vloer. Er zijn er maar weinig die informatiemanagement goed hebben belegd. En dat zie je niet alleen in de dienstverlening terug maar zeker ook in de ict kosten. Goede voorbeelden heb ik enkele jaren terug wel bij de gemeente Dordrecht gezien. Jammer voor Dordrecht dat die jongens en meisjes commercieel zijn gegaan. Je kunt ze wel inhuren meen ik. Zoek maar eens op google op mozard (met een d) of IenPM. Succes ermee.
Gijs Koedam / Adviseur Geo-Informatie
Ik lees dat Utrecht nadrukkelijk gaat kijken naar toepassing van Open Source Software. Ik ben daar groot voorstander van maar dat gaat dit probleem niet oplossen. Dergelijke situaties zijn vrijwel altijd het gevolg van organisatorische problemen, en die zijn veel fundamenteler. Wel kun je met Open Source Software zoveel budget overhouden dat je daarmee andere problemen kan aanpakken (en dan ook nog profiteert van andere voordelen van OSS).
Jochen Hesselberth / Directeur
Ben het eens met Stephen, hoewel ook in Amsterdam en Den Haag nog vele verbeteringsslagen te maken zijn, hebben ze de genoemde issues goed onderkend en aangepakt.
Wat betreft informatiemanagement bij Gemeenten is Dordrecht zeker niet het enige goede voorbeeld. PerfectView heeft al daarvoor bij gemeente Nieuwegein (in de achtertuin van Utrecht) en Venlo en nu recentelijk ook weer bij Hengelo laten zien dat er goede oplossingen zijn voor verbetering van zowel de interne als de externe dienstverlening.
Open Source mag overigens nooit het doel zijn en kan (is gebleken) zelfs duurder uitpakken dan een bewezen commerciële oplossing uit de markt. Software is, zoals Gijs hierboven terecht opmerkt, meestal niet de boosdoener, de organisatie en haar medewerkers meestal wel.
Er is een verandering (kanteling) nodig naar klantgericht denken en handelen, is Utercht daar klaar voor?
Advertentie