'Kabinet wil commissaris digitale overheid'
Het kabinet wil een nationaal commissaris digitale overheid. Die moet de komende jaren de digitalisering van de informatie van de overheid gaan stroomlijnen.
Het kabinet wil een nationaal commissaris digitale overheid. Die moet de komende jaren de digitalisering van de informatie van de overheid gaan stroomlijnen.
Het kabinet heeft onlangs besloten deze functie in te stellen om de belangen van de overheid beter te bewaken. De Tweede Kamer moet er nog over ingelicht worden. Dat zei rijks-CIO Dion Kotteman, onder meer verantwoordelijk voor informatiseringsbeleid bij Binnenlandse Zaken, maandag tegen de tijdelijke ICT-commissie die namens de Tweede Kamer onderzoekt waarom het zo vaak misgaat bij grote ICT-projecten bij de overheid.
Hele opgave
Het kabinet wil dat burgers in 2017 de informatie van de overheid digitaal kunnen inzien en gebruiken, via een zogeheten virtuele kluis. Kotteman verwacht dat niet alles zal lukken, maar grote delen zijn volgens hem wel haalbaar. Maar vooral bij lagere overheden zal dat nog een 'hele opgave’ zijn.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
We hebben in dit land zo’n 400 gemeenten, waarvan 60% minder dan 30.000 inwoners heeft. Je kunt van die gemeenten niet verwachten dat ze voldoende ICT kennis hebben om het proces van digitalisering handen en voeten te geven.
Je kunt je dat zelfs afvragen van de 26% van de gemeenten daarboven, met minder dan 65.000 inwoners.
Nu kijkend naar de gemeentelijke websites zie je bij een beperkt aantal gemeenten dat er wordt samengewerkt. Maar het overgrote deel zorgt toch voor de eigen website. En ook bij de zgn. "Toptaken aanpak” wordt dit hoofdzakelijk weer op individueel niveau aangepakt.
Hoezo wielen uitvinden???
Gemeenten doen allemaal hetzelfde. Die diensten digitaal aanbieden MOET gezamenlijk worden aangepakt. Weg van de individuele gemeente. Wellicht met verschillen voor de omvang van de gemeente.
Slechts 27 gemeenten hebben meer dan 100.000 inwoners, en nog eens 27 tussen 65.000 en 100.000 inwoners. Al het andere kan eenvoudig weg met een standaard aanpak uit de voeten.
Dat zullen de kleinere gemeenten niet leuk vinden. Geen baas over eigen website meer... Alsof je je daarop moet onderscheiden...
Maar het is zonde van het gemeenschapsgeld, en de tijd en energie van zoveel lokale ambtenaren. Plus dat de ICT kennis ontbreekt.
Ik hoop dat deze commissaris voldoende bevoegdheden krijgt om heilige huisjes aan te pakken.
Zolang besluiten op basis van een goed gevoel en niet op basis van feiten worden genomen blijft het dweilen met de kraan open.
Laten we hopen dat de nieuwe commisaris dat ook inziet.
En ik me maar afvragen waarom de overheid nergens meer geld voor heeft.
Dat is natuurlijk omdat ze al die adviseurs verandermanagement (en dergelijke) en de nationale commissarissen (en dergelijke) en de verantwoordelijke voor het informatiseringsbeleid ( en dergelijke) en de Thought leader software measurement (en dergelijke) en al die andere hbo-ers die wel iets weten en dat graag wil delen met ons, moet betalen.
Mijn indruk is als iets zo snel gaat er moet weer even iemand uit eigen kring aan een baan geholpen worden zonder dat naar enige kwaliteit wordt gekeken.
voorbeeld: mevrouw Sterk met haar project werk voor jongeren. Kost alleen maar veel geld aan salaris voor mevrouw Sterk en levert geen structurele banen op voor jongeren.
Jammer ook, dat sommige ICT-producten van de Rijksoverheid, zoals de gebruikersinterface aan de achterkant/overheidskant van de GVOP (Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties) zo dramatisch klant-onvriendelijk is. Neem een voorbeeld aan (bijvoorbeeld) de gebruikersgerichtheid van het programma om je belastingaangifte te doen...
(FF los van capaciteitsproblemen met de servers op 31 maart.)