digitaal / Partnerbijdrage

Gemeente Utrecht neemt grootste DocuDistri in gebruik

De gemeente Utrecht heeft deze week het grootste documentendistributiesysteem van Nederland in gebruik genomen, een op maat gemaakte versie van de Centric-oplossing DocuDistri.

14 oktober 2014
Met een capaciteit van liefst 2.088 paspoorten, 5 zakenpaspoorten en 1.995 documenten op creditkaart formaat, beschikt Utrecht nu over het grootste DocuDistri-systeem van Nederland. Inwoners kunnen vanaf 7 oktober terecht in het nieuwe Stadskantoor, dat deze week zijn deuren opende.

De meeste bezoekers van gemeentehuizen komen voor het aanvragen of afhalen van een paspoort of rijbewijs. Het is belangrijk dat het uitreiken daarvan snel en efficiënt verloopt. Met DocuDistri, het systeem voor de automatische uitgifte van waardedocumenten, verloopt de uitgifte veiliger, sneller en goedkoper.

Technisch hoogstandje

Volgens Henk van Dijkhuizen, afdelingshoofd Bedrijfsbureau Publiekszaken, bespaart de gemeente met het nieuwe systeem flink wat tijd: “In de oude situatie haalden medewerkers de documenten zelf uit een kluis. Ook werden ze handmatig gealfabetiseerd. Erg tijdrovend, zeker als je bedenkt dat we op drukke dagen zo’n 700 aanvragen en uitgiften verwerken. DocuDistri automatiseert al die handelingen, een technisch hoogstandje.”

Snelle en veilige uitgifte

Het buizenpostsysteem transporteert de documenten uit het beveiligde archief naar de balies. Dat betekent dat de documenten een stuk sneller worden afgegeven. Groot voordeel is ook dat er nooit meer een document zoekraakt. Van Dijkhuizen: “Minder handwerk betekent minder kans op fouten.”

Het archief is daarnaast voorzien van een camera en andere strenge beveiligingsmaatregelen die ervoor zorgen dat de documenten veilig zijn opgeborgen totdat ze worden uitgereikt.

'DocuDistri automatiseert alle handelingen, een technisch hoogstandje.' (Henk Van Dijkhuizen, afdelingshoofd Bedrijfsbureau Publiekszaken bij de gemeente Utrecht)   Afbeelding   Lamson Group en Newton

DocuDistri is ontwikkeld door Centric in samenwerking met partners Lamson Group en Newton, en integreert met de burgerzakenapplicatie Key2Burgerzaken. De oplossing draait al bij onder andere de gemeenten Alphen aan den Rijn, Emmen, Lansingerland en Doetinchem.

Contact

Silvia Thape, Communicatieadviseur
+31 6 10 93 57 21 / silvia.thape@centric.eu

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.