Makkelijker en gebruiksvriendelijker betalen
Handige service voor inwoners gemeente Steenwijkerland.
De gemeente Steenwijkerland implementeerde iDEAL in Key2Financiën. Daardoor kunnen inwoners facturen van de gemeente via iDEAL betalen, door een QR-code te scannen. De implementatie was niet moeilijk en de service is uiteraard handig voor inwoners. “Ik kan geen reden bedenken om dit niet te doen,” zegt functioneel beheerder Johannes Breedveld.
Breedveld werkt als functioneel beheerder bij de gemeente Steenwijkerland. Hij beheert meerdere bedrijfsvoeringsapplicaties, zoals die voor financiën en personeelszaken. Bij de Overijsselse gemeente werken in totaal ongeveer 450 mensen. Voor de gemeentelijke belastingen werd al gebruikgemaakt van iDEAL. Inwoners kunnen via de QR-code op de belastingaanslag hun belasting betalen. Dat wilde de gemeente ook voor alle nota’s die de gemeente vanuit het financiële pakket, Key2Financiën, verstuurt. De belangrijkste reden: “We willen betalen makkelijker en gebruikersvriendelijker maken. Dat past in onze visie op dienstverlening. Je hoeft het inwoners niet uit te leggen, want op deze manier betalen is heel normaal.”
Vlot in productie
Eind maart 2024 ging iDEAL in Key2Financiën bij de gemeente in productie. Dat verliep prima, zegt Breedveld: “We hebben geen last gehad van kinderziektes.” Zowel het testen als het in productie nemen ging snel. “Het kostte wel even wat tijd voordat we alle benodigde mensen van Centric, Bakerware en de gemeente aan tafel hadden. Maar toen dat gelukt was, ging het redelijk vlot. De implementatie in de productieomgeving verliep snel, dankzij de goede ondersteuning en ervaringen in de testomgeving.” Voor het testen werd de standaard periode van twee weken genomen, maar dat bleek niet nodig. “Alle testen waren in één keer goed. Het was allemaal niet zo spannend. Vooral omdat we de juiste mensen bij elkaar hadden: onze technisch beheerders, ikzelf, de projectleider van Centric, en de gebruikers die klaar stonden om nota’s te maken.”
Ik kan geen reden bedenken om dit niet te doen.”
Prettige samenwerking
Breedveld noemt de samenwerking met Centric goed. “Met name de ondersteuning vanuit de verschillende servicedesks en bij implementatietrajecten zoals deze. We willen bijvoorbeeld nog een aanpassing om de QR-code op herinneringen en aanmaningen mogelijk te maken. Dat wordt dan in een latere versie opgenomen. Tot die tijd sluit de projectleider het project niet af. Dat vind ik prettig om te ervaren.” Breedveld is ook te spreken over de regio-overleggen die Centric ondersteunt, over ontwikkelingen en lopende zaken in applicaties: “Daar steek ik altijd wel wat van op.” Als verbeterpunt noemt hij het afhandelen van meldingen die de servicedesk naar een tweedelijns Centricmedewerker moet doorzetten: “Dat kan in mijn ogen wel wat sneller.”
Gewoon doen
Voor gemeenten die ook iDEAL in Key2Financiën willen implementeren, heeft hij een praktische tip: zet de MDU-templates alvast om van rtf naar docx, dan kun je de grootte van de QR-code aanpassen. Dat was eigenlijk het enige dat de gemeente achteraf moest doen. Hij besluit: “We zijn heel tevreden over hoe het werkt. Inwoners hebben het al gebruikt, ik heb daar geen opmerkingen over gehad. Als functioneel beheerder weet je dan dat het goed zit, want als iets niet in orde is dan hoor ik dat snel genoeg.” Door de positieve ervaringen met de implementatie van iDEAL heeft Breedveld eigenlijk maar één boodschap voor andere gemeenten: “De implementatie ging vlot. De functionaliteit is heel handig voor degene die de nota moet betalen. Ik zou dus zeggen: gewoon doen!”
Meer weten?
Bekijk hier onze oplossingen voor Key2Financien. Of neem direct contact op met Willam van Weelden.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.