3D App voor snellere interactie sociaal domein
Wie snel in contact wil komen met collega-professionals in het sociaal domein loopt soms vast in onvolledige Exceldocumenten of wachtrijen van algemene gemeentenummers. de 3D App, inmiddels in een pilotfase, moet daar een einde aan maken.
Wie snel in contact wil komen met collega-professionals in het sociaal domein loopt soms vast in onvolledige Exceldocumenten of wachtrijen van algemene gemeentenummers. De 3D App, inmiddels in een pilotfase, moet daar een einde aan maken.
Functies en eisen
De 3D App staat op de agenda’s van het ministerie van Veiligheid en Justitie, VNG en 19 gemeenten. Zij overleggen in augustus over de ontwikkeling van het project. Er wordt dan afgebakend hoe de 3D App eruit moet komen te zien en welke functies en eisen er nog bij moeten komen. De bedoeling van het technologische hulpmiddel is uiteindelijk om een grote groep professionals uit het sociaal domein bij elkaar brengen, zo vertelt Judith de Hoog van gemeente Boxtel.
Noodgevallen
In gevallen van nood, zoals bij een faillissement van een zorgaanbieder, moeten professionals in het sociaal domein vaak heel snel een team van specialisten bij elkaar roepen om de calamiteiten op te lossen. ‘Het is dan belangrijk om de mobiele telefoonnummers bij de hand te hebben en om te weten welke professionals beschikbaar zijn. Met de app is de contactinformatie sneller beschikbaar en hoeven er geen omwegen worden gemaakt.’ In eerste instantie helpt de app bij het zoeken naar personen, maar uiteindelijk moet hij ook dienen om organisaties te vinden.
Eenvoudig in gebruik
‘In augustus komen we bij elkaar om ideeën voor aanvullende functies in te brengen en de eisen voor het product aan te scherpen’, zo vertelt De Hoog. ‘We willen concreet maken hoe het eruit moet komen te zien. Een eenvoudig startscherm met een zoekfunctie waarbij je kan zoeken op naam en op functie is een vereiste. Ook moeten er bijvoorbeeld automatisch spelfouten uit de opdracht gehaald worden. De app moet in één klik inzichtelijk maken wie de gebruiker moet hebben voor bijvoorbeeld vragen over de WMO, of voor aanvragen van scootmobiels. Ook willen we dat het systeem de ‘best matchende kandidaten’ als eerste toont.’
Uitdagingen
Een van de uitdagingen bij het project is het waarborgen van de privacy, aangezien er zowel persoonsgegevens als contactgegevens worden gedeeld. De Hoog: ‘Gelukkig werkt het ministerie mee middels het pilotproject JeugdConnect, om de app zo breed mogelijk in gebruik te krijgen. Zij waarborgen een goede privacy. De informatie moet versleuteld zijn.’ Er is nog een lange weg te gaan: ‘Het is belangrijk dat de app eenvoudig in gebruik blijft, maar vaak zijn de optisch eenvoudige apps technisch erg ingewikkeld.’
Enthousiasme
De Hoog hoopt op veel enthousiasme bij gemeenten, om zoveel mogelijk input te krijgen bij de ontwikkeling. De start is tot nu toe veelbelovend. ‘Er hebben zich na het plan van gemeente Boxtel, in samenwerking met een aantal buurtgemeenten, nog meer gemeenten gemeld die belangstelling hebben. De samenwerking met het ministerie moet ervoor zorgen dat de app straks breed gedragen wordt.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.