Dertig procent Utrechters niet digivaardig genoeg
Zo’n 30 procent van de Utrechters heeft moeite met het aanvragen van dienstverlening via internet, blijkt uit het onderzoek Utrechters digivaardig.
Ruim negentig procent van de inwoners van Utrecht maakt gebruik van internet. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze ook in staat zijn om online dienstverlening aan te vragen en afspraken te maken. Zo’n 30 procent van de Utrechters heeft daar moeite mee, blijkt uit het onderzoek Utrechters digivaardig.
Digitale basisvaardigheden
Steeds meer vormen van dienstverlening, niet in de laatste plaats die van de gemeente, moeten online worden aangevraagd en afgehandeld. Dat vergt naast taalvaardigheden ook digitale basisvaardigheden, strategische- en administratieve vaardigheden. Bijna een derde van de inwoners van Utrecht beschikt over onvoldoende kennis en kunde om zelfstandig online hun dienstverleningsaanvragen te doen of in contact te treden met hun gemeente, zo blijkt uit het onderzoek, dat in opdracht van de Utrechtse gemeenteraad werd gehouden.
Zelf hulp regelen
Wel weet de helft van de onderzochte doelgroep zelf hulp te regelen wanneer zij op problemen stuiten. Toch blijft er een aanzienlijke groep over die te maken heeft met een steeds groter wordende digitale kloof tussen burger en bestuur.
Geen internet
95 procent van de inwoners van de Domstad hebben thuis toegang tot internet. 16.000 Utrechters hebben het afgelopen jaar helemaal geen gebruik gemaakt van internet, zo becijferden de onderzoekers. Het gaat daarbij voor het grootste deel (10.700) om 65-plussers. Daarnaast zijn er 6.500 laaggeletterden en 47.00 laagopgeleiden die het internet links laten liggen.
Social media
Het minst moeite hebben internetgebruikers uit Utrecht met e-mailen, chatten en het opzoeken van informatie. Ook het kopen van spullen blijkt zelden op problemen te stuiten. En 77 procent maakt zonder moeite gebruik van social media als Facebook of LinkedIn. Online aanvragen doen en afspraken maken kost Utrechters de meeste moeite, 20 procent heeft hier soms moeite mee. Dit aandeel is hoog omdat in tegenstelling tot andere activiteiten, ook jongeren relatief vaak moeite hebben met het doen van online aanvragen. Overigens heeft nog ruim tweederde van de Utrechters (69 procent) geen moeite met het doen van online aanvragen of het maken van afspraken.
Kloof overbruggen
De gemeente Utrecht gaat samen met belangrijke partners in de stad de komende maanden kijken wat er aan gedaan kan worden om de digitale kloof te overbruggen.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook is het belangrijk te realiseren dat "digi-onhandigheid" niet alleen voorkomt bij ouderen. Ook grote groepen jongeren komen vaak niet verder dan posten op diverse social media en mailen en zijn niet in staat informatie en propaganda van elkaar te scheiden.
Belangrijk om deze 30 % niet- digivaardig te vergelijken met het percentage Utrechters dat (niet) in staat is afspraken te maken en formulieren in te vullen via andere niet-digitale routes, op papier of via de telefoon.