Waarom de één sneller (nieuw) werk vindt dan de ander
Laat mensen werken met leerdoelen in plaats van prestatiedoelen.
Levenslang bij één werkgever werken. Je ziet het nog maar zelden. De arbeidsmarkt ontwikkelt razendsnel. Functies veranderen of verdwijnen door digitalisering. Leidinggevenden verdwijnen of worden coach. Juist dat hoge tempo maakt het vergroten van wat wij bij POSG ‘werkneembaarheid’ noemen zo belangrijk. Het brengt mensen verder op de arbeidsmarkt, maakt hen weerbaar. Hiervoor is het in mijn ogen cruciaal om mensen te laten werken met leerdoelen in plaats van prestatiedoelen.
Leer- en prestatiedoelen
Wat is een leerdoel eigenlijk en waarom werken ze beter dan prestatiedoelen? Kijk eens naar dit voorbeeld. Wie heeft volgens jou sneller succes?
Professional A stelt zichzelf tot doel 4 sollicitatiebrieven te versturen per week.
Professional B stelt zichzelf tot doel zichzelf beter te leren presenteren in sollicitatiegesprekken.
Gelijke intenties, andere doelen
De twee mensen in dit voorbeeld hebben op het eerste gezicht dezelfde intentie: succesvol solliciteren. Hun doelen verschillen echter wezenlijk waardoor ik vrij zeker weet dat de een zijn doel sneller bereikt dan de ander. Het verschil zit ‘m in prestatie- versus leerdoelen.
Het voordeel van het leerdoel
Vier sollicitatiebrieven per week sturen is een prestatiedoel. Mensen stellen zichzelf (onbewust) deze doelen om een positieve beoordeling te krijgen of negatieve feedback te vermijden. Begrijpelijk op zich, het zit in onze natuur om bevestiging te willen. Er is alleen één probleem met dit soort doelen. Ze wakkeren de angst aan om het ‘fout’ te doen. Je stuurt die vier brieven wel of niet. En als je dat niet doet … Tsja. Met prestatiedoelen kun je jezelf dus aardig klem zetten.
Toepassing bij POSG
Het is voor mij en mijn collega’s daarom volkomen logisch dat onze aanpak zich focust op leren. Het ontwikkelt de werkneembaarheid en daarmee de weerbaarheid op de arbeidsmarkt van de professionals waarmee we werken. Om het uiteindelijke einddoel (werkneembaarheid) te bereiken, stellen we duidelijke tussenstappen die het traject behapbaar en motiverend houden.
Perspectief voor toepassing in organisaties
Werkneembaarheid en werken met leerdoelen is heel relevant voor organisaties die hun structuur kantelen en de verantwoordelijkheid steeds meer bij medewerkers zelf leggen. Dat vraagt namelijk nogal wat van collega’s die al jaren hetzelfde werk doen. Voor HR- en Mobiliteitsadviseurs is het de uitdaging deze collega’s te faciliteren in hun competentie-ontwikkeling. Of wat mij betreft: in hun werkneembaarheid.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.